Nieuwe merken vliegen ons om de oren en proberen overal onze aandacht te grijpen. Maar blijf je als merk opvallen? Wat maakt een merk onderscheidend? Vragen die jou wellicht ook bezighouden bij het bepalen van je merkstrategie. Met een slimme en concrete merkstrategie maakt jouw merk het verschil, nu en in de toekomst!

Merkstrategie wordt nogal eens verward met merkpositionering. Waar de merkpositionering het eindstation is, is de merkstrategie de manier om dit te bereiken. Vergelijk een merkpositionering met de ambitie van jouw merk en de merkstrategie met de uitwerking van deze ambitie door middel van bijvoorbeeld een huisstijl, marketingcampagnes en communicatie-uitingen.  

Door middel van een merkstrategie en positionering beïnvloed je hoe klanten jouw merk waarnemen, beoordelen en of ze uiteindelijk ook voor jouw merk kiezen. Het doel van een merkstrategie is dan ook een onderscheidend en uniek beeld creëren bij de klant zodat zij echt een sterk beeld krijgen van jouw brand. De klant moet jouw merk onthouden, maar ook supporten. Zo vergroot je de kans dat je relevant blijft.   

Door de groei van het aantal merken en de steeds kritischer wordende klant, is onderscheidendheid belangrijker dan ooit tevoren. Waarin ben jij als merk uniek? Met kernwaarden als lage prijzen, snelle levering of de beste service, val je niet meer genoeg op. Het formuleren van jouw unieke waarden geeft richting en houvast voor het realiseren van jouw merkambitie. Het bepaalt de koers van jouw merk en de perceptie van jouw merk bij de klant. 

Merkstrategie: stappen naar een betekenisvol merk

Een merkstrategie en positionering is bij digital layers geen standaardpakket. Wij gaan samen met jou om de tafel. Voor het bepalen van jouw merkstrategie kijken wij allereerst naar jouw merkidentiteit. Waar staat jouw merk voor? Welke visie wil je met jouw merk uitdragen? Wat wil je bereiken? Je kunt niet zomaar een merkstrategie en positionering ‘kiezen’. Jouw klanten prikken er namelijk feilloos doorheen wanneer je merkuitingen niet in lijn zijn met hoe zij jou als bedrijf zien.  

In de merkpositionering brengen we het concurrentielandschap in kaart: waar liggen kansen, wat zijn de trends en wat wil de consument? Een heldere en concrete merkstrategie is vervolgens de basis voor een sterk en gezond merk. Daarnaast biedt een merkstrategie een duidelijke leidraad om concrete stappen te zetten. 

Benieuwd hoe Digital Layers jou kan helpen met een unieke en op-maat-gemaakte merkstrategie? Neem dan contact op of kom eens langs voor een goed gesprek.

Paul Martina

Meer weten?
Bel of mail Paul Martina

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet