Ontwikkelingen op sociale media gaan ontzettend snel. Een succesvolle contentstrategie voor sociale media ontwikkelen kan daarom best een uitdaging zijn. Wat is je doelgroep? Hoe creëer je samenhang? Hoe weet je wat werkt en wat niet? Door de volgende 7 stappen te volgen, kan je meer uit jouw sociale media kanalen halen. 

1.  Bepaal je doelgroep 

De allereerste vraag die je jezelf moet stellen is: wie is mijn doelgroep? Dit is namelijk van belang als je wilt bepalen wat je schrijft, maar ook hoe je schrijft. Je tone of voice hangt namelijk af van je doelgroep. Daarnaast is de sociale media die je het beste kan inzetten voor jouw bedrijf afhankelijk van de doelgroep. Tiktok, Twitter, Instagram: ieder kanaal heeft zijn eigen doelgroep. Doelgroepbepaling is daarom belangrijk voor het kiezen van een platform; niet iedere doelgroep is overal. 

Om jouw doelgroep te bepalen, kan je een buyer persona opstellen. Een buyer persona is een een gedetailleerde omschrijving van een fictief persoon die jouw ideale klant zou zijn. Denk hierbij naast de leeftijd en geslacht ook aan bijvoorbeeld zijn/haar interesses, behoeften en werk. Onze marketing specialisten helpen je graag bij jouw doelgroepbepaling

2. Passende content voor ieder kanaal

Je hebt ontelbare sociale media platformen: Facebook, Snapchat, LinkedIn, Instagram, TikTok, Pinterest, Xing, Twitter en ga zo maar door. Elk platform heeft zijn eigen karakter en zijn eigen doelgroep. Bepaal door middel van je doelgroep en de content die je wilt delen, welke kanalen jij wilt inzetten. Waar je Instagram kan inzetten voor snackable content, kan je LinkedIn beter gebruiken om je expertise te laten zien. 

Je wilt dat jouw content aansluit bij de doelgroep. Daarom is het aan te raden om passende content voor ieder kanaal ontwikkelen en niet op elk kanaal dezelfde content in hetzelfde format te posten. Hieronder lichten we drie populaire sociale media verder toe:


#1 LinkedIn

Onlangs heeft LinkedIn een nieuwe feature gelanceerd: LinkedIn creator mode. Het doel? Content prominenter weergeven en anderen stimuleren om jou te volgen. Door middel van deze functie, kan iedere LinkedIn-gebruiker een echte ‘LinkedIn-creator’ kan worden. Creator mode is helaas (nog) niet beschikbaar voor bedrijfspagina’s, maar deze functie kan erg handig zijn voor jou als eigenaar, marketing manager of content marketeer van jouw bedrijf. Als je de LinkedIn creator mode activeert, krijg je toegang tot een paar nieuwe functies:

  • Je volgersaantal wordt weergegeven in je LinkedIn profiel intro
  • Je kunt key onderwerpen waar je over post terug laten komen in je profiel intro. 
  • Je LinkedIn profiel wordt anders vormgegeven: na de profiel intro, wordt direct ‘uitgelicht en activiteit’ weergegeven. Hierdoor worden je laatste posts extra uitgelicht. 

Maar wat zijn dan de voordelen? Je kunt je volgersaantal laten groeien, je kunt beter ontdekt worden en jouw content krijgt een podium. Door de content van jouw bedrijf te delen, vergroot je de kans dat mensen op jouw bedrijfspagina terecht komen. 

Naast content delen, is LinkedIn ook uitermate geschikt om op te adverteren, met name voor b2b of zakelijke advertenties. Met LinkedIn adverteren kun je targetten op diverse bedrijfsgroottes, functietitels, sectoren etc. Je kunt gebruik maken van LinkedIn lead ads of speciale aanbiedingen aan jouw doelgroep presenteren. Wil je meteen aan de slag met LinkedIn adverteren? Neem contact op met één van onze marketing specialisten. 

#2 Instagram

Instagram heeft veel verschillende functionaliteiten: naast je feed, heb je ook nog stories, gidsen, reels, shopping en tv. Maar hoe zet je al deze functies in en wat deel je waar? 

Reels
In onze blog over de marketing trends van 2021, schreven we al dat Snackable content enorm populair is. Instagram reels is één van features die perfect is voor snackable content, maar wat kan je er precies mee en hoe zet je het in voor jouw bedrijf? Met Instagram Reels maak je korte video’s van 15 tot 30 seconden. Je kan hier makkelijk effecten, tekst en muziek aan toevoegen. Instagram zet op het moment volop in op Reels. Daarom worden Reels-video’s eerder organisch gepusht door het algoritme. Dit betekent dat zowel huidige volgers als andere Instagram gebruikers de video’s eerder te zien krijgen. 

Je kan Instagram reels op verschillende manieren inzetten voor jouw bedrijf, bijvoorbeeld door het delen van tips of producten met jouw volgers. Zorg ervoor dat je Reels herkenbaar zijn voor jouw merk, wees creatief en gebruik humor. Deze video’s zijn het meest populair op Instagram Reels. 

IGTV
IGTV is net als Reels een functie om video’s te delen. Maar wat is dan het verschil tussen Reels en IGTV? Het grootste verschil is dat IGTV maximaal 1 uur mogen duren en Reels maximaal 30 seconden. Wil je langere video’s posten? Ga dan voor IGTV. Wil je meer zichtbaarheid? Dan is kan je beter de Reels functie gebruiken.   

Stories
Instagram stories is misschien wel de meest prominente feature op Instagram. De stories komen bovenaan de pagina te staan en worden door veel mensen bekeken. Maar hoe kan IG stories het beste inzetten? Een tip is om af te wisselen qua contentvorm in de stories. Variatie maak je stories leuker om naar te kijken, wissel daarom foto’s, video’s, boomerangs en grafische content af. Deel ook interactieve content, zodat je volgers kunnen meedenken en reageren. 

Zorg ervoor dat je stories altijd een aanvulling zijn op je feed. Deel bijvoorbeeld een voorvertoning van een blog of artikel. Maak een schermopname van het artikel terwijl je scrollt op je mobiel. Je kan de schermopname direct toevoegen aan je story, of je kan een kader eromheen plaatsen via apps als “unfold”. 

IG stories kan je opslaan op je Instagram profiel door ze toe te voegen aan je “story highlights”. Zorg ervoor dat je story highlights er strak uit zien, door iconen toe te voegen als coverafbeelding. 


Gidsen
Gidsen is een relatief nieuwe feature op Instagram. Wat zijn Instagram gidsen? Via gidsen kan je producten, plaatsen of posts van jezelf of anderen bundelen. Dit is erg handig als je content wilt bundelen. Je hebt maar liefst drie soorten Instagram gidsen: plaatsen, producten en berichten. De plaatsen gids is ideaal om bijvoorbeeld reisbestemmingen of restaurants te delen. De producten gids kan je gebruiken om je eigen producten of services te promoten. Tot slot, via de berichten gids kun je eerder geplaatste foto’s en video’s in één overzicht weergeven, bijvoorbeeld om alle tips te bundelen die je eerder met je volgers hebt gedeeld. 

Feed 
Bij je Instagram Feed geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Jouw feed is het eerste wat mensen zien als je naar je profiel gaan. Je kunt het dus zien als jouw visitekaartje. Wil je dat jouw Instagram post gezien wordt? Dan kan het beste eerst een IG story delen, voordat je de post op je feed plaatst. Op deze manier vergroot je de kans dat Instagram meer van jouw content toont. Stories komen bovenaan te staan in de feed van jouw volgers. Elke keer wanneer iemand hier op klikt, wordt dit gezien als interactiemoment met jouw account. Hoe meer interactie met jouw account, hoe meer jouw content wordt getoont. 


 

#3 Facebook

Facebook lijkt misschien minder relevant, maar het is nog steeds één van de grootste sociale media platformen. Ook als je niet veel gebruik maakt van Facebook, kan je het er het beste voor zorgen dat je profiel altijd compleet is. Vul alle informatie in (hoe kunnen klanten je bereiken?) en voeg een profielfoto/omslag in je huisstijl toe. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt op Facebook? Maak gebruik van video’s. Video content werkt beter dan foto content op Facebook, omdat Facebook video’s vaker laat zien in de tijdlijn. Voeg daarnaast altijd een link toe aan je content om gebruikers vervolgens naar je website te trekken. 


3. Maak een contentplanning

Je hebt zojuist bepaald welke kanalen je wilt gebruiken en welk kanaal geschikt is voor welk kanaal. Maar wanneer ga je deze content allemaal plaatsen? Een contentplanning helpt je om overzicht te bewaren, samenhang te creëren en te variëren tussen posts. Er zijn veel contentplanning templates te vinden op het internet, maar je kan ook gewoonweg Excel gebruiken. 

Hoe maak je een contentplanning? Je begint met het markeren van alle feestdagen en inhaakdagen. Zijn dit dagen waarop je iets wilt delen, zoals met kerst, of zijn er dagen waarop je juist niets wilt posten. Blok deze in de planning. Plan vervolgens je vaste content in. Deel je elke maand/week een tip, een blog of een aanbieding? Plan deze elke maand op een vaste datum of dag in. Vul vervolgens de lege plekken in met overige content, maar onthoud: kwaliteit boven kwantiteit! Zorg ook dat er ruimte is in je planning om recente ontwikkelingen te delen. Hierdoor voorkom je dat je veel moet gaan schuiven. 

4. Gebruik originele visuals 

Gebruik zo veel mogelijk foto’s op je sociale media kanalen. Eerder schreven we een blog over stockfotografie vs. authentieke fotografie. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor webdesign, maar ook voor je sociale media kanalen. Authentieke fotografie zorgt ervoor dat je uniek bent en meer van jezelf laat zien. Je kan fotografie afwisselen met grafische content, bijvoorbeeld om tips te delen met jouw volgers of nieuwe ontwikkelingen te delen. Ontwikkel één vast format waarin je deze posts plaats. Hierdoor blijft jouw content herkenbaar voor de klant. 

5. #hashtags

Het gebruiken van hashtags kan helpen om jouw bereik op sociale media te vergroten. Maar welke hashtags kan je het beste gebruiken? En hoeveel? De hashtags die je het beste kunt gebruiken op jouw bereik te vergroten of om sneller gevonden te worden, zijn: 

  • Community hashtags: dit zijn hashtags passend bij jouw expertise die je verbinden met anderen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn. Je kan deze hashtags verder toelichten naar jouw niche. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf gericht op het verbeteren van sportprestaties? Gebruik dan niet alleen #sport, maar ook #sportadvies. Controleer altijd hoeveel en welke posts er met de hashtag zijn gepost. Hieruit kan je opmaken of een hashtag interessant is voor jou. Je wilt namelijk niet dat een hashtag slechts enkele keren gebruikt is, de kans is dan klein dat mensen op de hashtag zoeken. 
  • Locatie hashtags: deze hashtags zijn vooral interessant als je bedrijf regionaal diensten/producten aanbiedt of als je fysieke winkels hebt. Stel je voor jouw winkel zit in Nijmegen Oost, gebruik dan de hashtags #nijmegen en #nijmegenoost om gevonden te worden door mensen die zoeken naar plekken in Nijmegen. 
  • Branded hashtags: dit zijn hashtags die uniek zijn voor jouw bedrijf. Dit kan een tagline zijn, maar ook simpelweg jouw bedrijfsnaam. Als mensen zoeken op je bedrijfsnaam, komen ze sneller op jouw content terecht. Zo gebruiken wij onder onze instagram posts #digitallayers.  

Het optimale aantal hashtags te gebruiken verschilt per platform. Op Instagram kan je het beste 3 tot 15 hashtags gebruiken, op LinkedIn 3 tot 5 en op Facebook 1 tot 2. 



6. Link door naar jouw website 

Uiteindelijk wil je uit je sociale media content ook leads genereren. Link daarom altijd door naar jouw website. Op LinkedIn en Facebook kan je direct een link plaatsen in je post. Op Instagram is dit helaas niet mogelijk en zal je het moeten doen met één link in je bio. Je kan een link toevoegen naar de homepage van je website, maar de kans is dan klein dat gebruikers de juiste pagina vinden op je website. Het is daarom slim om gebruik te maken van een “link in bio” pagina. Dit is een pagina waarin je links naar diverse pagina’s kan bundelen; elke pagina krijgt zijn eigen link. Er zijn hiervoor diverse tools beschikbaar, zoals Linktree, maar je kan ook een eigen “link in bio” pagina ontwikkelen, passend bij jouw huisstijl. Onze designers helpen je hier graag mee

7. Analyseer wat werkt 

De laatste stap is om te analyseren om wat werkt en wat niet. Door middel van UTM links kan je het verkeer naar je website analyseren met Google Analytics. UTM is het toevoegen van informatie aan een link, hierdoor kan je zien hoeveel van je websitebezoekers van bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Instagram afkomstig zijn. 



Daarnaast kan je de statistieken van Instagram, Facebook en LinkedIn raadplegen om meer te weten te komen over het publiek, jouw bereik en welke posts wel of niet goed bekeken worden. Deze statistieken zijn allemaal gratis te raadplegen via je bedrijfsprofiel. Je kan experimenteren met bijvoorbeeld de tijd en dag van posten, de inhoud van je posts en het hashtag gebruik om vervolgens te analyseren wat het beste werkt. 

Aan de slag!

Nu kan je aan de slag met het creëren van succesvolle sociale media posts. Wil je meer inspiratie? Volg ons op Instagram, Facebook en LinkedIn! Wij passen deze tips namelijk zelf ook toe. Wil je uitgebreider advies of weten hoe je deze tips kan toepassen op jouw bedrijf? Neem contact op met onze marketing specialisten! 

Lotte Bikker

Meer weten?
Bel of mail Lotte Bikker

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet