New year, new me, new marketing trends. Vorig jaar zagen we veel veranderingen in o.a. social media shopping, SEO, marketing automation en interactieve content. Het digitale marketing landschap blijft niet stilstaan en we zien tal van innovaties en ontwikkelingen die we in 2022 denken veel terug te gaan zien. Wij zetten een vijftal digital marketing trends op een rijtje. 

1. AI & AR

AI en AR zijn technische oplossingen die we veel zullen gaan terug zien in digital marketing. AI staat voor Artificial Intelligence en heeft betrekking op systemen die onze eigen intelligentie nabootsen. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde suggesties op Netflix of aan persoonlijke assistenten zoals Siri. Augmented Reality (AR) is wanneer een digitaal beeld over de werkelijkheid wordt gelegd, dit principe kennen we vooral in de toepassing van AR brillen en games zoals Pokemon Go. 

Maar wist je dat er nog veel op het gebied van marketing nog veel meer toepassingen zijn van AI en AR die we in 2022 veel gaan zien?

  • AR preview placement: Wil je bekijken of de bank in jouw woonkamer past? Of hoe een kledingstuk jou staat? Door middel van AR preview placement kan je online bekijken hoe bijvoorbeeld een nieuwe bank in jouw woonkamer staat, enkel door je telefoon of tablet door de ruimte te bewegen. 

  • AI-aangedreven chatbots: Iedereen wil 24/7 antwoord kunnen krijgen op zijn vraag. We zien daarom veel AI-aangedreven chatbots en dit zal in 2022 alleen nog maar toenemen. 

  • Automatisering van Ads & search: Google en Facebook investeren veel in artificial intelligence en machine learning. Dit betekent dat er steeds meer mogelijkheden zijn om de optimalisaties van campagnes aan het algoritme over te laten. Dit heeft effect op de manier hoe we campagnestructuren maken. Zo zul je bijvoorbeeld grotere advertentiegroepen moeten maken, zodat Google en Facebook genoeg data kunnen verzamelen om te optimaliseren. 

 

2. Inbound marketing

Inbound marketing is geen nieuwe trend, maar het belang ervan wordt in 2022 nóg groter. Inbound Marketing houdt in dat je content niet zelf pusht (Outbound marketing), maar dat je de klanten aantrekt door relevante, kwalitatieve content te plaatsen. Doordat je de klant biedt wat we op dat moment nodig hebben, zullen ze langer op je website blijven. 

Voordelen van inbound marketing zijn o.a. het vergroten van je naamsbekendheid, zichtbaarheid, brand authority en kwalitatieve leads. Daarnaast is inbound marketing vaak ook nog voordeliger doordat je gerichter communiceert (waardoor je minder kosten maakt). Wil je ook aan de slag met inbound marketing? Neem contact op met onze marketing specialisten. 

3. Je eigen website als prioriteit

Je eigen website is de basis van je online presence als bedrijf. Het komende jaar gaan we zien dat het nog belangrijker wordt om jouw website tip top in orde te hebben. 

Waarom is dit zo belangrijk? Bedrijven zoals Google en Facebook blijven innoveren en maken veel veranderingen door, wat invloed heeft op jou als online business. Zo verandert het algoritme van Instagram regelmatig, past Google de manier van zoeken aan en verandert LinkedIn de advertentiemogelijkheden. Dit kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel. Je wilt immers niet dat je hele bedrijfsvoering instort als één of meerdere van deze kanalen een storing heeft, of haar beleid aanpast. 

Hoe zorg je ervoor dat je klanten altijd op je website terecht kunnen?

  • Zorg ervoor dat jouw website mobielvriendelijk is. Meer en meer mensen bezoeken websites via hun smartphone i.p.v. hun website. Zorg er daarom voor dat ook de mobiele versie van je website leesbaar, gebruiksvriendelijk en snel is. 
  • Check de snelheid van jouw website. Mensen wachten niet graag. Bijna de helft van de bezoekers verlaat de website als het laden meer dan drie seconden duurt. 
  • Plaats content naast op je social media kanalen, ook op je eigen website. Zo ben je niet te afhankelijk van Google en Facebook en kunnen klanten je content altijd terug kunnen vinden. 

4. Google MUM

Google MUM is de nieuwste update van Google en is de opvolger van Google BERT. Google BERT hielp Google al om menselijke taal beter te begrijpen, maar Google MUM richt zich nóg meer op de content. Google MUM kan beter combinaties maken van content waardoor je kan zoeken met foto’s, tekst en video’s. Plaats je in de zoekbalk met foto van een vlek in je vloerkleed, dan kan Google een YouTube video laten zien met een tutorial hoe je deze het beste eruit kunt krijgen. 

Daarnaast zijn er talen toegevoegd waardoor er minder taalbarrières zijn én heeft Google MUM de technologie om verschillende websites in meerdere talen te vergelijken en het beste resultaat te tonen in de gekozen taal. 

Welke invloed gaat Google MUM hebben op jouw website?

  • Organische resultaten zullen lager in Google vertoond worden, doordat Google zelf het antwoord op de bezoeker zal tonen. Hierdoor zal je website waarschijnlijk minder snel worden aangeklikt. 
  • De belangrijkste factoren om hoog in Google te blijven ranken zijn relevantie en kwaliteit. Zorg er daarom voor dat jouw content zo relevant en kwalitatief mogelijk is om goed gevonden te worden. 
  • Doordat Google meer gaat inzetten op image-search worden foto’s, video’s en animaties nog belangrijker. Voorzie je visuele content ook altijd van een goede omschrijving, zodat Google weet wat er op de content te zien is en deze matcht aan de juiste zoekopdrachten. 
  • Autoriteit blijft belangrijk voor Google. Blijf daarom blogs en artikelen op je website plaatsen om door Google te gezien te worden als autoriteit. Een goede autoriteit blijft enorm belangrijk. 

5. Third party cookies 

Google gaat in 2023 stoppen met het gebruik van third-party cookies. Nu horen we je denken? “2023? Ik lees toch over de digital marketing trends van 2022?” Dat klopt! Maar Google gaat dit geleidelijk aanpakken. 

Third-party cookies worden gebruikt om advertenties zo optimaal mogelijk in te richten. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment. Als third-party cookies onbruikbaar worden, betekent dit dat veel marketing data verloren gaat en we op zoek moeten naar een nieuwe aanpak om deze inzichten te behouden. 

Hoe pak je dit aan? Verzamel relevante data van je websitebezoekers zonder cookies met Google Analytics 4 of bouw een klantprofiel op met first-party cookies data. First-party cookies verzamelen data vanuit je website zelf en dragen bij aan het beter functioneren van jouw website. Je kan deze data slim gebruiken om klantprofielen op te bouwen en hier vervolgens mee te adverteren.

Pak dat voordeel!

Wil jij de trends voor zien en jouw voordeel hiermee pakken? Neem contact op met onze marketing specialisten. We kijken graag samen met jou hoe we jouw marketing naar een hoger niveau kunnen tillen. 

 

Dorien Duijsings

Meer weten?
Bel of mail Dorien Duijsings

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet