Branding

Merkidentiteit

Zevenheuvelenloop Billboard
Elskenissen 01672

Paul Martina

Creative director

Om jezelf te zijn, moet je jezelf eerst goed leren kennen. Wij helpen merken met het creëren van een herkenbare en heldere merkidentiteit.

Wat is merkidentiteit

First things first. Een merk, wat is dat nu precies? Wanneer we praten over een brand of merk, hebben we het in essentie over een naam, term, ontwerp, symbool of ander kenmerk dat een product, dienst of organisatie vertegenwoordigt.

Hoe klanten jouw merk zien, wordt echter niet bepaald door een enkel mooi logo, product of dienst. Maar door je merkidentiteit. Je merkidentiteit geeft weer wie je als organisatie bent, wat je beweegt, waar je in gelooft en voor staat; het DNA van je merk. Dat is wat een merk of product uniek en authentiek maakt. Merkidentiteit is dan ook iets anders dan imago. Imago is het beeld dat buitenstaanders van je merk hebben.

 

Waarom is merkidentiteit belangrijk?

Een heldere merkidentiteit vormt de basis voor alles wat jouw merk doet. Het geeft je de focus, houvast en sturing die je nodig hebt om doelgericht aan je missie te blijven werken. Het is het uitgangspunt om jouw merk verder op te bouwen en om daar trouw aan te blijven, wat er ook gebeurt. Intern en extern. Een sterke merkidentiteit is eentje waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. Sterke merken hebben één of meerdere unieke redenen voor klanten om voor het merk te kiezen. Lees ook: ‘’Het effect van kleur op je merk’’

 

Hoe bepalen we jouw merkidentiteit?

Om merken te helpen met hun merkidentiteit werken we volgens ons eigen brandmodel, waarin we stapsgewijs tot jouw merkidentiteit komen. We beginnen bij het fundament, de organisatie identiteit. Hierbij gaan we naar de kern van het merk. Doormiddel van veel vragen, komen we tot een duidelijk missie, visie, doelstellingen en kernwaarden. Vervolgens kijken we bij de analyse naar de externe omgeving van het merk. Wat zijn de concurrenten, marktontwikkelingen en doelgroepen. Tot slot kijken we welke betekenis het merk wil hebben, zodat we de juiste positionering kunnen bepalen.

Wil je écht succesvol zijn? Dan zal je vanuit een krachtige positionering moeten inspelen op de behoeften van jouw klanten. Elke vorm van interactie met het grote publiek bepaalt namelijk de perceptie van jouw organisatie. Weten hoe we jouw merk kunnen helpen?

Meer weten over merkidentiteit?

Paul, creative director