Branding

Rebranding

Schouten Branding Overview
Elskenissen 01672

Paul Martina

Creative director

Een andere merknaam, positionering, logo, slogan of missie? Jouw nieuwe imago begint hier.

Wat is rebranding precies?
Met rebranden bedoelen we het veranderen van de identiteit van een merk door wijziging van de merknaam, pay off, het logo en/of design. Rebranding is nooit een doel op zich, maar een middel om bijvoorbeeld de beleving of de herkenbaarheid van een product te vergroten of een andere doelgroep te bereiken. Het dient bovendien een weerspiegeling te zijn van de strategie van de organisatie. 

 

Onderdelen van een rebranding
We onderscheiden drie niveaus waarop branding en rebranding wordt toegepast:

Visuele elementen - Dit heeft betrekking op alle visuele zaken die je merk op het eerste gezicht herkenbaar maken. Denk aan de naam van de organisatie, logo, kleurgebruik en een webdesign.

Boodschap - Dit gaat over de inhoud van jouw merk, die je kan lezen, horen en uitspreken. Op het niveau van boodschappen communiceer je over je merk via je slogan, tone of voice, blogs of video.

Acties - Jouw acties als merk moeten overeenkomen met wat je merk belooft. De acties waarmee je je branding uitdrukt zijn bijvoorbeeld een evenement voor een productlancering, de customer service, het retourproces, de manier waarop je met klanten communiceert.

 

Verschil tussen restyling en rebranding

Wanneer we spreken over restyling, verwijzen we enkel naar het vernieuwen van de visuele (grafische) identiteit van een bedrijf of product. Restyling begint met een visueel probleem of een probleem met de leesbaarheid. Dit kan betrekking hebben op de kleur van het logo of de grootte van het lettertype dat niet leesbaar is in kleine formaten. Wanneer je gaat rebranden maak je een grote verandering voor het merk, meestal inclusief een naamsverandering.

 

Is jouw merk toe aan een rebranding?

Er zijn verschillende redenen om te gaan rebranden, zoals:

1. De fusie of overname van een onderneming
2. Verandering van waarde of cultuur
3. Verandering van je doelgroep
5. Reputatie
6. Internationalisering

Lees ook: ‘’Logo restyling of een nieuw logo?’’

Meer weten over rebranding?

Paul, creative director