Heb je wel bezoekers op jouw website maar verkoopt jouw product niet? Of merk je dat veel bezoekers op een specifieke pagina uitstappen? Usability onderzoek kan voor jou dé oplossing zijn. 

Hoe jouw website in elkaar zit qua structuur én qua look&feel, bepaald voor een groot deel wat voor rendement je uit de website haalt. Er is niets zo vervelend als een website die niet goed functioneert of waar je niet kan vinden wat je zoekt. Is dit het geval, dan is het niet best gesteld met de usability van jouw website. Ofwel, met de gebruiksvriendelijkheid van jouw website.

De behoeften van jouw klant

Jouw website of applicatie moet voldoen aan de behoefte van jouw bezoeker. Zodat jouw klant moeiteloos vindt wat hij zoekt. Daarvoor moet je eerst in kaart brengen wat deze behoeften zijn. Met welke vragen komen ze naar jouw website? En belangrijker, op welke manier willen ze antwoorden krijgen? De manier waarop jouw bezoeker geïnformeerd wil worden moet de ruggengraat van jouw website zijn. 

Je hebt al een streepje voor als de website ontwikkeld is met jouw klant in het achterhoofd. Maar dat maakt het testen van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website niet minder belangrijk. Usability onderzoek maakt duidelijk hoe de gebruiker navigeert door jouw website of applicatie. Zo identificeer je de onduidelijkheden en de problemen waar de gebruiker tegenaan loopt. Door deze onduidelijkheden op te lossen, verbeter je de prestatie van jouw website en verhoog je de conversie. 

Usability onderzoek tools

De gebruikerservaring komt voort uit verschillende punten: de werking van je website, navigatiestructuur, de inhoud, interactiepunten en de vormgeving. Je kan deze punten met een usability onderzoek met verschillende methoden toetsen. Afhankelijk van jouw website en doelgroep onderzoek je de gebruiksvriendelijkheid met methoden die voor jou relevant zijn. Hieronder noemen we een aantal toegankelijke technieken:

  • Data en analyse
    Webanalytics bieden informatie over paginastatistieken, bouncepercentages en gebruikers op jouw website. Deze data vormt de basis van een goed usability onderzoek. 
  • Mouse tracking en heatmaps
    Data vormt de basis, maar echt inzicht en bruikbaarheid komt voort uit data visualisation. Met tools is het mogelijk om muisbewegingen en klikken te visualiseren op jouw website. Heatmaps geven de klikdichtheid op jouw website visueel weer. Zo kun je zien op welke plekken op jouw website het meest geklikt wordt. 
  • User feedback
    Jouw gebruikers ervaren persoonlijk hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Hun feedback is dan ook heel waardevol.
  • User testing
    User testing klinkt misschien gelijk aan user feedback maar er is een degelijk verschil. User feedback is een terugkoppeling achteraf. User testing is daarentegen het gemonitord live testen van jouw website of applicatie door de doelgroep. Je laat mogelijke websitegebruikers jouw website gebruiken en de conversiepunten doorlopen. Je kan dit live op locatie doen of remote. 
  • A/B testing
    A/B testing is een strategie waarbij je twee of meerdere versies naast elkaar vergelijkt. Dat kan een volledige website of webpagina zijn maar ook een advertentie. Door de versies met elkaar te vergelijken, zie je gelijk welke het beste presteert. 


Persoonlijk usability onderzoek 

Afhankelijk van jouw website en probleemstelling richten de UX experts bij Digital Layers een persoonlijk usability onderzoek voor je in. Geen enkele website is immers hetzelfde. De uitkomst van het onderzoek vertalen we naar een concreet verbeteringsplan. Kan jouw website of applicatie nog stappen zetten in de gebruiksvriendelijkheid? Benieuwd hoe we jou daarbij kunnen helpen? Kom een kop koffie drinken of bel ons!

Jelle Althuizen

Meer weten?
Bel of mail Jelle Althuizen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet