Als je een website hebt, wil je ook dat deze goed vindbaar is via Google en andere zoekmachines. Dat is precies waar zoekmachine optimalisatie bij helpt. Belangrijk, want veel mensen beginnen hun zoektocht naar een product of dienst online. Maar goede zoekmachine optimalisatie heb je niet zomaar voor elkaar. Het vergt veel expertise en bijsturing, want de online concurrentie is flink en de zoekmachines worden steeds slimmer!

De drie pillars van SEO

Wat je misschien al wel zult weten is dat zoekwoorden een grote rol spelen bij zoekmachine optimalisatie. Maar wist je dat er nog veel meer bij komt kijken? SEO draait in de basis namelijk om drie elementen; content, techniek en autoriteit. Al deze elementen zijn belangrijk voor een goede online vindbaarheid. Om deze drie elementen optimaal te benutten is het verstandig om een SEO strategie op te zetten. Hieronder vertellen we je stap voor stap hoe wij dit samen met jou kunnen aanpakken.

SEO strategie: stap voor stap

1. SEO-Scan
Voor je de online vindbaarheid van jouw website kan verbeteren moet je eerst weten hoe je website er nu voor staat. Op het gebied van zoekwoorden en posities, maar ook op technisch gebied. Een SEO-scan brengt de huidige stand van zaken in kaart en geeft inzicht in de stappen die gezet kunnen worden. Een SEO-scan staat aan de basis van jouw SEO-strategie.

2. Zoekwoordenonderzoek
Om in zoekmachines gevonden te worden is het belangrijk dat je de juiste woorden gebruikt. Ze moeten aansluiten bij de vraag van de (potentiële) klant en de content dekken waarvan je wil dat het gevonden wordt. Deze woorden verweef je vervolgens zo in je content dat het wel organisch overkomt, maar ook zo dat het voor Google duidelijk is dat deze pagina bij die zoekwoorden hoort. Laat zoekwoorden dus niet te weinig, maar ook zeker niet te vaak, voor komen in je content! 
Met verschillende tools identificeren we de juiste zoekwoorden voor jouw website.

3. Content
Nu je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw content, kun je de content gaan schrijven. Content is immers hetgeen dat Google vindt en op basis waarvan de positie van jouw website wordt bepaald. Die SEO content kun je aan de hand van de zoekwoorden zelf gaan schrijven of uitbesteden. Belangrijk is dat je de zoekwoorden op de juiste manier in de content verwerkt zodat de woorden door Google worden herkent. Daarnaast is het ook belangrijk met welke insteek je die content gaat schrijven. De inbound marketing filosofie kan hier goed werken, de insteek hierbij is dat content bedoeld is om kennis te delen en niet om enkel tot conversie te leiden.

4. Techniek
Google scant jouw website. De positie van jouw website in Google is in grote mate afhankelijk van de technische structuur en kwaliteit van de website. Aspecten als snelheid en site opbouw spelen hierin een grote rol. Tijdens een technische SEO analyse onderzoeken we jouw website voor diverse elementen, waaronder:

  • Mobiel en browser vriendelijkheid
  • Site en url opbouw
  • Juistheid van redirects en canonicals
  • 404 errors
  • Gebruik van meta tags, markup en rich snippets
  • Snelheid
  • Juistheid van sitemaps en robots
  • Duplicate en thin content

5. Autoriteit
Op het internet verwijzen veel websites naar elkaar. Een externe website die naar jouw eigen website verwijst is een teken van autoriteit. Google hecht daar veel waarde aan. Daarmee is het een groot deel van zoekmachine optimalisatie. Met linkbuilding vergroot je het aantal en de kwaliteit van zulke inkomende links. Het implementeren van een goede linkbuildingstrategie zorgt voor meer autoriteit. En dus, je raadt het al, een betere online vindbaarheid!

Weten wat zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf kan betekenen? Wil jij jouw SEO uitbesteden of ondersteuning bij SEO diensten? Neem contact met ons op of stap gewoon eens binnen, we vertellen je er graag alles over! 

Jelle Althuizen

Meer weten?
Bel of mail Jelle Althuizen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet