Fotografie is bijna niet meer weg te denken uit hedendaags webdesign. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te communiceren met beeld, specifiek met fotografie. In dit landschap zien we echter een verschuiving. Waar we voorheen doodgegooid werden met cliché stockfotografie, lijken foto’s nu steeds persoonlijker. 

Duimpje omhoog

Je kent het vast wel; het klassieke beeld van een man in pak die samen met zijn collega’s een duimpje opsteekt naar de camera. Op zijn gezicht een te vrolijke, bijna verontrustende lach. Meestal bevinden ze zich in een steriele, witte ruimte en zijn hun outfits toevallig allemaal op elkaar afgestemd. Stockfotografie zoals het vroeger was. Getty Images, autoriteit op het gebied van stockfotografie, zag in 2018 een trend ontstaan. Deze veel te gladgestreken, neppe foto’s maakten plaats voor fotografie die veel persoonlijker was. We zagen voor ons gevoel ineens echte mensen in echte situaties. Dit noemen we authentieke stockfotografie. 

 

Stockfotografie anno nu

Wat we ons niet altijd realiseren is dat ook deze vorm van stockfotografie volledig in scène is gezet. Toch spreekt authentieke stockfotografie een veel grotere groep mensen aan. Wanneer wij het gevoel hebben te maken te hebben met echte mensen, zijn we sneller geneigd een bedrijf of website te vertrouwen. Het aantal aanbieders van deze nieuwe manier van stockfotografie stijgt dan ook, zowel gratis als betaald. Denk bijvoorbeeld aan gratis aanbieders als Unsplash en Pexels of de betaalde aanbieders iStockphoto, Getty Images en Shutterstock. 

Enkel stockfotografie gebruiken voor je website klinkt erg aantrekkelijk. Vergeleken met het inhuren van een fotograaf scheelt het in de kosten, en er is tegenwoordig ontzettend veel te vinden. Echter kleven er ook een aantal nadelen aan het gebruik van stockfotografie. Stockfotografie is vaak erg anoniem. De foto’s die op je website staan zijn niet speciaal voor jou gemaakt. Hierdoor is het niet altijd een herkenningspunt voor de bezoekers van je website. Stockfoto’s zijn daarnaast alles behalve uniek. Het is mogelijk dat naast jou, honderden anderen gebruik maken van dezelfde foto’s. Wanneer het budget het toelaat, raden we daarom altijd aan gebruik te maken van ‘echt’ authentieke fotografie. 

De voordelen van ‘echt’ authentieke fotografie

Echt authentiek is natuurlijk een beetje dubbelop, maar wat we hier vooral mee bedoelen, is fotografie die speciaal voor jou geschoten is. Een aantal voordelen van het inhuren van een fotograaf:

  1. Je hebt zelf de controle. De fotograaf is natuurlijk de expert, maar jij bepaalt samen met de fotograaf welke onderwerpen er in beeld komen en wat je wilt. 
  2. Je bent uniek. Wat je bij het inhuren van een fotograaf 100% zeker weet, is dat niemand dezelfde foto’s heeft als jij. Dat is bij stockfotografie wel anders. 
  3. Het is maatwerk. Wanneer je iets bijzonders doet, of iets dat niet zo veel voorkomt, hoef je niet eindeloos online te zoeken naar beelden die toevallig bij jou passen. Een goede fotograaf levert maatwerk en voelt aan wat bij jouw bedrijf past. 
  4. Je laat meer van jezelf zien. Wanneer je bijvoorbeeld je winkel, kantoor, of mensen in beeld brengt, is dit een extra punt van herkenning voor jouw toekomstige klanten. Dit schept vertrouwen en maakt je herkenbaar. 

Authentieke fotografie kan net dat verschil maken. Ben je benieuwd wat dit voor jouw website kan betekenen? Of heb je hulp nodig bij het vinden van passende stockfotografie? Neem contact op met één van onze experts! 

Bekijk hier een aantal behind the scenes beelden van onze fotoshoots:

Let's work together.

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

Let's meet