Kleur communiceert. Nog voordat vorm en tekst ons bereiken, heeft kleur al effect op onze gedachten. In het verkeer stoppen we voor rood, en gaan bij groen.

Onze associaties met kleur bepalen daarnaast mede welke producten we uit de schappen halen en hoe we over een bedrijf denken. Binnen de reclamewereld heeft kleur namelijk als geen ander de mogelijkheid ons gedrag en onze gedachten te beïnvloeden. Niet gek dus dat we bij Digital Layers altijd erg zorgvuldig omgaan met het kiezen van een kleurenschema dat het beste bij de klant past. Wat zegt kleur eigenlijk over een merk en hoe gebruik je kleur om je merk te versterken?

Kleurenpsychologie

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er geen universele associatie te koppelen aan een specifieke kleur. Wel zijn er duidelijke patronen te herkennen in de westerse cultuur. Hieronder zie je welke woorden en gevoelens die veelal geassocieerd worden met de bekendste kleuren met daaronder bekende logo’s in die kleurstelling.

Jezelf onderscheiden door kleur

Onze opvoeding, cultuur en ervaringen hebben allemaal invloed op onze persoonlijke kleurvoorkeuren. De grootste valkuil bij het kiezen van een kleur voor je merk is het kiezen van een kleur vanuit deze persoonlijke voorkeur. Misschien houdt je zelf van bruin, maar dat betekent niet dat dit meteen de beste keuze is voor bijvoorbeeld een jong kledingbedrijf.

Tips & tricks

Een kleurenpalet uitkiezen kan dus erg ingewikkeld zijn. Een aantal tips & tricks voor het vinden van de perfecte kleur voor jouw merk:

  1. Ken je focus. Wanneer je weet wat je doelgroep is, kun je bepalen wat je wilt dat je doelgroep voelt bij het zien van jouw merk. Dit helpt je de beste kleuren te vinden om jouw merk mee te versterken.
  2. Houd rekening met kleurenpsychologie (maar niet te veel!). Kennis van kleurenpsychologie kan helpen om de gevoelens die je bij de klant wil oproepen beter weer te geven. Zoals hierboven beschreven zijn er patronen te herkennen in onze associaties met kleur. Blauw staat bijvoorbeeld bekend als een kleur die rust en vertrouwen uitstraalt.  
  3. Analyseer je concurrentie. Welke kleuren gebruiken zij? Wat stralen ze uit en hoe verhoudt jouw bedrijf zich tot de concurrentie? Onderzoek naar hun kleurenpalet, logo’s en website kan je helpen beslissen of je wilt opvallen of wilt concurreren. 
  4. Durf te experimenteren. Ben niet bang om op te vallen en achter de schermen te experimenteren met verschillende kleuropties. 
  5. Schakel een professional in. Kom je er niet uit? Bij Digital Layers staan we altijd voor je klaar met een enthousiast team van designers en kleurspecialisten.


Weten wat kleur voor jouw merk kan doen? Neem contact op met één van onze specialisten.

Anne Toonen

Meer weten?
Bel of mail Anne Toonen

Let's work together.

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

Let's meet