Welke marketing tools kan je inzetten om online te groeien?

7 handige gratis marketing tools

Elskenissen 02573

Rianne Durenkamp

Marketing strateeg

Iedere marketeer gebruikt dagelijks verschillende apps, platformen en softwares. Er zijn dan ook honderden marketing tools en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Wij hebben zeven gratis marketing must haves op een rijtje gezet. 

#1 Live chat: direct met jouw klanten

Een chatbox op je website heeft meerdere voordelen. Een live chat is erg efficiënt. Je hebt direct contact met de bezoekers, in plaats van dat er een paar dagen overheen gaat via de mail. Bovendien geeft een live chat vertrouwen. Door het aanbieden van diverse opties om contact op te nemen met je bedrijf, hebben klanten het gevoel dat je meer beschikbaar en responsief bent.

Er zijn verschillende gratis live chat softwares, zoals LiveChat, Chaport en Hubspot. Deze live chat softwares zijn vaak gemakkelijk in te richten en op je website te zetten. Check welke software bij jouw CMS past, installeer de chatbox en chatten maar!

#2 Blog topic generator: nooit meer zonder inspiratie

Een blog op je website is de perfecte manier om meer traffic te genereren. Door het schrijven van blogs over relevante onderwerpen, komt je website hoger in de ranking van zoekmachines en verbeter je dus de vindbaarheid van je website.

Maar waar moet je over schrijven? Iedereen krijgt wel eens te maken met een writer’s block. Dan komt de blog topic generator van Hubspot goed van pas. Het enige wat je hoeft te doen, is enkele termen invoeren en Hubspot genereert. meerdere ideeën voor pakkende blog topics. 

#3 Linktree: neem jouw volgers op social media mee naar je website

Je wilt dat je publiek gemakkelijk van Instagram naar je website wordt geleid. Dit kan je doen door een link naar je website in je Instagram bio te zetten, maar dan komen de bezoekers vaak op de homepage terecht. Een andere optie is om de link in de bio steeds te veranderen, maar dan past de link enkel bij je laatste social post. In beide gevallen loop je het risico dat bezoekers afhaken doordat ze niet makkelijk vinden wat ze zoeken. Dit kan je voorkomen door een linkpagina te maken in Linktree.

In Linktree zet je links naar specifieke bestemmingspagina’s, waardoor de bezoeker direct op de juiste pagina terecht komt. Wil je meer weten over het zo slim mogelijk inzetten van sociale media? Lees onze blog met 7 stappen om jouw sociale media zo optimaal mogelijk in te zetten.

#4 Canva: zelf gemakkelijk professionele designs maken

Instagram posts, presentaties, posters, infographics… Je maakt het allemaal met Canva. Canva is een gratis design tool waarin je heel makkelijk graphics kan maken. Je kan foto’s, iconen en tekst invoegen in alle vormen en maten. Uiteraard zijn de mogelijkheden soms wat beperkt, maar het is eenvoudig en snel. Wil je een uitdagender design? Neem dan contact op met onze designers

#5 Mailchimp: houd je klanten op de hoogte via mail

Mailchimp is een e-mailsoftware met uitgebreide mogelijkheden die je kunt gebruiken voor het versturen van bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Het voordeel van Mailchimp is dat je makkelijk mailings en templates kunt ontwerpen zonder dat je hoeft te coderen. Daarnaast is Mailchimp makkelijk te koppelen aan diverse apps en web services. Een ander voordeel van Mailchimp is dat je gemakkelijk resultaten en statistieken kunt volgen. 

Mailchimp is helaas niet helemaal gratis, maar er is wel een gratis versie beschikbaar. Bij de gratis versie kun je een mailinglijst met maximaal 2.000 contacten toevoegen en maximaal 10.000 mails per maand versturen. Er zijn 5-email templates beschikbaar en automation is beperkt. 

#6 Hootsuite: makkelijk je social media posts inplannen

Je kan je social posts real time posten, maar als je geen zin of tijd hebt om er de hele week aan te denken, plan je je posts gemakkelijk in met Hootsuite. Hootsuite heeft ook betaalde functionaliteiten, maar met de gratis Hootsuite versie kan je tot 3 accounts koppelen en kan je dus prima vooruit.

#7 Zapier: al je systemen aan elkaar gekoppeld

Zapier is een automation tool waarmee je verschillende systemen, zoals Gmail, CMS en formulieren, aan elkaar koppelt. Met Zapier stel je automatische mailing in naar je klanten en schiet je leads voor via Facebook of LinkedIn. Het grootste voordeel van Zapier is dat je veel tijd bespaart. Je kan alles automatisch instellen en Zapier loopt continu door, waardoor je niet constant mee bezig hoeft te zijn met het exporteren en importeren van gegevens.

Hoe werkt dit in de praktijk? Stel iemand verzend een lean gen formulier via LinkedIn. In dit geval zal Zapier een actie inzetten die ervoor zorgt dat je direct een mail hierover ontvangt.

Aan de slag!
Wil je nog meer uit je marketing halen? Neem contact op met onze marketing specialisten! Wij helpen je graag verder!