Next Food Collective

Een transformatie van formaat

NFC Visitekaartje

Krachten bundelen voor verandering

Wat gebeurt er wanneer vier vooraanstaande organisaties op het gebied van innovatie en onderzoek in de voedingsindustrie samenkomen? Dan ontstaat er een groep gepassioneerde specialisten die gezamenlijk de voedingsindustrie willen transformeren. Als Digital Layers hebben wij het voorrecht gehad om namens deze organisaties aan de wieg te staan van Next Food Collective.

  • De uitdaging

    Door de fragmentatie in de voedingsindustrie is er onvoldoende tempo en cohesie om daadwerkelijk verandering te bewerkstelligen. Met gevolg dat de duurzaamheidsdoelstellingen niet op tijd worden gehaald en er weinig synergie en samenwerking is op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Kortom, de huidige food- en duurzaamheidsvraagstukken vragen een integrale aanpak die verder gaat dan één expertisegebied.

  • Doelstellingen

    Digital Layers zat vanaf het begin van de samenwerking tussen de verschillende partijen aan tafel. Daarin werd ons gevraagd om aan de stuurgroep een naam, logo en huisstijl te presenteren en vervolgens de doorvertaling te maken naar website en communicatie uitingen. Dit alles in een uitstraling die past bij de branche en het vooruitstrevende gedachtegoed.

  • Aanpak

    Wanneer een nieuwe organisatie start vanuit vier andere organisaties is het belangrijk om alle partijen mee te nemen in het proces. Tijdens diverse interviews en workshops brengen we alle waarden en uitgangspunten in kaart. Vanuit deze uitgebreide analyse gaat ons strategie- en designteam aan de slag om de doorvertaling te maken naar een unieke positionering en uitstraling.

Reshaping food for a better tomorrow

Hoe geef je een kersverse organisatie met grote ambities een nieuwe naam en een nieuw logo? Het begint allemaal bij de basis, zeker wanneer meningen en standpunten ver uiteen lopen. Dan ga je op zoek naar de waarden die de verschillende organisaties delen, zoals voeding, innovatie, transitie, circulair en duurzaamheid. Ook de meertaligheid en beschikbaarheid van domeinnamen speelden een rol in de keuze voor de naam. Uiteindelijk ontstond Next Food Collective: een naam die een gezamenlijke aanpak uitstraalt en perfect aansluit bij de gedeelde ambities.

Samen versnellen

Next Food Collective versnelt transities naar volledig duurzame voedselproductieketens en gezonde voedselconsumptie door de impact van publiek-private innovatieprogramma's te maximaliseren. Het beeldmerk van het logo is opgebouwd uit ‘vaantjes’ die symbool staan voor de verschillende expertises. Ze komen samen in de vorm van een pijl, dat illustreert elementen van de missie: samen versnellen.

Samenwerken op een gemeenschappelijk platform

Next Food Collective is een samenwerkingsverband dat grote en kleinere partners, multinationals, MKB-bedrijven en topuniversiteiten met elkaar verbindt. Ook op het nieuwe online platform moet de commerciële vraag, publieke funding en de beste academici bij elkaar gebracht worden. De thema’s die daarbij centraal staan zijn duurzame landbouw, eiwittransitie, duurzame verwerking en gezonde voeding.

Ready for the big launch

De visuele identiteit van Next Food Collective hebben we doorvertaald naar on- en offline communicatie uitingen. Van klein drukwerk, flyers tot het ontwerp van een biertje zijn in een Next Food Collective jasje gestoken.

Een passende uitstraling voor jouw merk?

Wij vertellen je er graag meer over.

Contact