Strategie

Digitale strategie

Vacature Foto 15
Elskenissen 02573

Rianne Durenkamp

Marketing strateeg

Ben jij tevreden met de online vindbaarheid van je website? Heb jij een duidelijk profiel van je klanten? En weet je precies hoe je hen online kunt triggeren?

Onder het credo ‘survival of the fittest’ is het voor de toekomst van jouw onderneming belangrijk om deze vragen te kunnen beantwoorden. Hiermee pas je je aan aan de snelle digitale veranderingen en kun je ook in de toekomst het verschil blijven maken.

Wat houdt een digitale strategie in?

Dat de customer journey zich verplaatst van de fysieke winkel naar het online landschap zal je niet meer verbazen. Wanneer je hier als onderneming niet tijdig op inspeelt, kan je wel voor verrassingen komen te staan. Om in dit digitale tijdperk relevant te blijven als onderneming is het van belang om na te denken over een digitale strategie. 

“Ik wil graag een advertentie op Facebook.” Begin je hier zomaar mee, dan heb je kans dat je flink wat advertentiebudget in het water gooit. Adverteren op Facebook is namelijk een middel, geen doel. Wil je relevant zijn in het digitale landschap, moet je eerst dit doel voor ogen krijgen. Begin dus niet bij stap 5 als je eigenlijk bij stap 1 bent! 

 

Waarom, wat en hoe?

Een digitale strategie is opgebouwd uit een aantal stappen. In elke stap moet je jezelf een andere vraag stellen: 

  1. De ‘waarom-vraag’. Waarom wil je online aan de slag? Wat is het doel van jouw digitale strategie? En even belangrijk, is dit doel in lijn met jouw bedrijfsdoelstellingen? 

  2. De ‘wat-vraag’. Wat ga je doen om jouw klanten op het juiste moment en via de juiste kanalen jouw product of dienst aan te bieden? Hiervoor is allereerst klantendata nodig. Door klantprofielen op te stellen kunnen we een beeld schetsen van de eigenschappen, interesses en gedragingen van jouw klanten. 

  3. De ‘hoe-vraag’. Hoe gaan we deze strategie uitwerken? Welke boodschappen wil je via welk kanaal verspreiden. 

 

Wat levert een digitale strategie op?

De vraag van jouw klanten komt steeds meer centraal te staan. Dit komt grotendeels door de digitalisering, klanten hebben namelijk oneindig veel opties. Hierdoor is het van belang dat jouw aanbod naadloos aansluit op de wensen van jouw klanten. Door jouw doelgroep en hun behoeften heel concreet te visualiseren, vergroot je de kans dat je ze ook online weet te triggeren. 

Een goed uitgewerkte digitale strategie helpt jouw onderneming om verder te groeien en de concurrentie voor te zijn. Wil je weten hoe we voor jouw een op-maat-gemaakte digitale strategie kunnen ontwikkelen en implementeren? 

Meer weten over digitale strategie?

Rianne, marketing strateeg