Marketing

Marketing Automation

Banner Marketing Automation | Digital Layers
Elskenissen 07840

Sam Reijnen

Lead marketing

Je wilt je klanten op een persoonlijke, natuurlijke manier benaderen, maar er niet teveel tijd mee kwijt zijn. Marketing automation is een all-in-one marketingstrategie waarmee je potentiële- en bestaande klanten relevante content voorschotelt op verschillende momenten tijdens hun klantreis.

Hoe begin je met marketing automation?

Voordat je begint met marketing automation, moet je nadenken over je strategie, doelgroep, klantreis, workflows, content en welke marketing automation tools je gaat gebruiken. Hieronder vertellen we je stap voor stap hoe wij dit samen met jou kunnen aanpakken.

 

  1. Strategie

Het is van belang om na te denken over je marketing automations strategie om zo effectief en gericht mogelijk je doelgroep te bereiken. Er is heel veel mogelijk met marketing automation, maar je moet oppassen dat je door de bomen het bos blijft zien. Denk daarom na over op welke aspecten je je richt, wat je kernpunten zijn en wat je doel is. Wil je meer kwalitatieve leads genereren? Of wil je meer data verzamelen over je klanten? En wil je jouw marketing automation strategie aansluiten op je online advertising en social advertising strategie? Wij helpen je met het bepalen van de juiste strategie en het beantwoorden van deze vragen. 

 

  1. Doelgroep

Voordat je kan starten met het inrichten van de klantreis en workflows, is het van belang om je doelgroep in kaart te brengen. Wie zijn jouw klanten? Welke personen zijn interessant voor jou? En waar en hoe kan je deze personen het beste bereiken? Jouw doelgroep brengen we in kaart door middel van het maken van buyer persona’s. Een buyer persona is een zeer uitgebreide beschrijving van doelgroep die voor jouw bedrijf interessant is. Iedere doelgroep die je onderscheidt krijgt zo zijn eigen buyer persona. 

 

  1. Klantreis

Welke overwegingen maakt je doelgroep voordat ze een aankoop doen? Welke contactpunten zijn er voordat iemand een aankoop doet? En in welke fase van de klantreis kun je je doelgroep het beste bereiken? Het is van belang om inzicht te hebben in de stappen van de klantreis (ook wel buyer flow genoemd), voordat je met marketing automation begint. Wij maken hiervoor gebruik van het See, Think, Do principe: 

  • See: Het moment waarop iemand voor de eerste keer in contact komt met jouw organisatie.

  • Think: Wanneer iemand erover nadenkt om klant bij jou te worden.

  • Do: Het moment waarop iemand overgaat tot actie en besluit klant te worden.

 

  1. Workflows

Als we de strategie, doelgroep en klantreis in beeld hebben, kunnen we beginnen met het opstellen van een workflow. Een workflow is het pad waarover potentiële klanten door je klantreis worden geleid. Je kunt hiermee heel gestructureerd informatie (zoals blogs, aanbiedingen en advertenties) aanbieden aan je doelgroep, geheel automatisch. Dit doen we door middel van het instellen van triggers en acties. Als iemand een specifieke actie uitvoert, wordt die persoon toegevoegd aan de desbetreffende workflow. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een trigger verbindt aan het inschrijven voor een nieuwsbrief. Je kan dan vervolgens instellen dat iemand een welkomst mail krijgt. Opent iemand de nieuwsbrieven na verloop van tijd niet meer? Dan stuur je gemakkelijk automatisch een reminder email.  

 

  1. Content

Denk goed na over de toon die je wilt voeren in je workflow. Hoe wil je jouw doelgroep aanspreken? En welke onderwerpen wil je aansnijden. Zorg dat je content gefocust is én dat het van toegevoegde waarde is. Probeer niet meteen de potentiële klant tot verkoop over te laten gaan, maar warm langzaam je klanten op en stuur zo geleidelijk naar een aankoop.

 

  1. Marketing automation tools

Er zijn veel marketing automation tools op de markt voor het implementeren van jouw marketing automation strategie. Denk aan Autopilot, Datatrics, Active Campaign en Hubspot. Wij gebruiken graag Hubspot voor onze klanten, een alles-in-één tool waarin je je klantenbestand beheert, e-mails verzend, blogs schrijft en workflows beheert en aanmaakt. Zo heb je al je activiteiten op één centrale plek en kun je gemakkelijk marketing en sales combineren. 

 

Ondanks dat het opzetten van marketing automation een flinke taak is, is een goede implementatie van groot belang. Wij kunnen je helpen met het implementeren van jouw marketing automation. Neem contact op met onze marketing specialisten. We vertellen je graag alles over de wereld van marketing automation! 

Meer weten over Marketing Automation?

Sam, lead marketing