Je wilt jouw klanten op de beste manier bedienen. Daarvoor heb je inzicht nodig in jouw klant én de momenten waarop deze in aanraking komt met jouw bedrijf. Niet alleen rond de aankoop maar al vanaf het allereerste contactmoment. Hoe krijg je grip op zo’n lang traject? En, hoe identificeer je de verbeterpunten? 

Je maakt de hele klantbeleving inzichtelijk met een user journey map. Je komt deze in allerlei vormen en maten tegen. Geen enkele user journey is immers gelijk. Maar de strekking is in essentie overal hetzelfde. Een user journey map is een visuele weergave van de complete interactie tussen de klant en het product of merk via de verschillende kanalen. Zo krijgt je inzicht in de volledige klantervaring vanuit het perspectief van jouw klant. 

De ideale klant is … 

Elk bedrijf heeft te maken met verschillende soorten kopers en klanten. Deze bewandelen niet allemaal hetzelfde klanttraject. Voordat je de klantbeleving in kaart kan brengen, moet je eerst bepalen wie jouw klant is. Wij doen dit door ideale klantprofielen op te zetten: buyer persona’s. 

Buyer persona’s zijn cruciale handvatten bij het uitzetten van een user journey, ontwikkelen van een website, tone of voice en je content- en marketingstrategie. Een buyer persona is een gedetailleerde, semi-fictionele omschrijving van een (deel)doelgroep van jouw bedrijf. Door de persoonlijke en professionele achtergrond, doelen, uitdagingen en verantwoordelijkheden van een persona in kaart te brengen, creëer je een tastbaar persoon. Zo’n persona vormt de basis van een user journey map. 

Waarom is user journey mapping belangrijk?

Een user journey map is een noodzakelijke tool bij het verbeteren van klantervaringen en merkbeleving. Je visualiseert namelijk hoe een user interacteert met een merk, website of product in de verschillende klantfases. Dit heeft een aantal voordelen. Je identificeert ten eerste de cruciale contactmomenten. Daarnaast krijgt je een uniek inzicht in de behoeften van jouw klant. Tenslotte herken je groeimogelijkheden vanuit het perspectief van de klant. 

Weten hoe je zelf aan de slag kan met user journey maps? Met deze 5 stappen helpen we je op weg!

1. Kies een persona
Met een user journey map visualiseer je de hele klantreis. Maar die is voor elk soort klant verschillend. Maak daarom voor verschillende buyerpersona’s dus verschillende user journey maps.

2. Definieer een doel
Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk dat je bepaalt wie de user journey map gaat gebruiken. En net zo belangrijk, waar je het precies voor wil gebruiken. 

3. Visualiseer de user journey en maak lijst met touchpoints
Beeld voor jezelf de gehele klantreis in. Creëer een denkbeeldig scenario, dat helpt! Maak daarna een lijst met de momenten dat jouw klant in aanraking komt met jouw product of merk. Houdt rekening met intentie van de klanten. 

4. Zet het op papier
Nu je de hele user journey in je hoofd hebt doorgelopen en een lijst met touchpoints hebt, is het tijd om het geheel tastbaar te maken. Tijd om creatief te worden en de user journey te visualiseren. Tip: een korte zoektocht op Google levert vast de nodige inspiratie op!

5. Analyseer en identificeer verbeterpunten
Heb je de gehele klantreis in beeld gekregen? Blijf deze dan analyseren. Waar merk je dat klanten tegen aanlopen? Waar ligt er ruimte voor verbeteringen?

De UX specialisten van Digital Layers zijn gespecialiseerd in het uitwerken van user journeys. Samen creëren we unieke user journey maps gericht op jouw buyer persona’s. Neem gerust een keer vrijblijvend contact met ons op en vraag wat wij voor je kunnen betekenen! 

 

Jelle Althuizen

Meer weten?
Bel of mail Jelle Althuizen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet