Hét punt van herkenning voor je klanten

Logo restyling of spiksplinternieuw logo: welke keuze maak je?

Elskenissen 01672

Paul Martina

Creative director
Een logo is het meest herkenbare onderdeel van een merk. Een sterk logo laat zien waar je merk voor staat en is een punt van herkenning voor je klanten. Ga je dat dan zomaar veranderen?

Heb ik een logo restyle nodig?

Een logo restyling lijkt een pittige klus. Toch loont het om je logo en visuele identiteit nieuw leven in te blazen, vooral als je bedrijf (of de concurrent!) in verandering is. Als je één van onderstaande situaties herkent, dan kan het tijd zijn om iets aan je logo te doen.

→ Je levert andere producten of diensten

Je bedrijf is in transformatie. Je levert nieuwe producten of diensten. Of je wil de manier waarop je communiceert over je aanbod veranderen. Een logo redesign zorgt ervoor dat je een nieuwe positionering kan kiezen, of de aandacht verlegt naar je nieuwe aanbod.

→ De concurrentie verandert

Je naamsbekendheid is groot, maar ook concurrenten zitten niet stil. Je kan een logo redesign inzetten om je positionering ten opzichte van concurrenten aan te scherpen. Bovendien laat een modern logo zien dat je met de tijd mee gaat. 

→ Je doelgroep verandert

Je hebt een loyaal klantenbestand opgebouwd. Maar je merkt dat een jongere generatie zich op een andere manier oriënteert op potentiële leveranciers. Of je besluit een hele nieuwe branche te gaan bedienen. Dat vormt een goede aanleiding om je logo aan te laten sluiten bij de doelgroep die je wil bedienen.  

→ Je bedrijf heeft een nieuwe missie of visie

Bedrijven veranderen gedurende de jaren. Een logo is de weerspiegeling van de identiteit van je bedrijf. Als die verandert, dan verandert je logo mee. Een nieuwe visuele identiteit is bovendien een goede gelegenheid om een nieuwe missie of visie van je bedrijf te introduceren.

→ Je hebt een ouderwets imago

“Ons imago sluit niet meer aan bij wie we zijn”. Een veelgehoorde opmerking. Als je jarenlang niks hebt gedaan aan je imago, logo en visuele identiteit, dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Zo hou je een moderne uitstraling.

Logo restyling of spiksplinternieuw logo: welke keuze maak je?

Een logo redesignen hoeft niet altijd een ingrijpende wijziging te zijn. Onderstaande vragen helpen je bij het maken van een keuze.

Welke elementen van mijn logo werken niet?

Vaak weet je welke onderdelen van je logo niet werken. Een ouderwetse uitstraling, kleurcombinaties die niet werken, of een beeldmerk dat verwarring oproept. 

Welke elementen van mijn logo wil ik houden?

Ontleed alle onderdelen van je logo. Zo kom je erachter welke elementen je merk herkenbaar maken. Dat kunnen kleurcombinaties, het font, of het hoofdlettergebruik in je logo zijn. 

Hoe herkenbaar is mijn logo voor klanten?

De grootste uitdaging tijdens een logo redesign is de herkenbaarheid van je logo voor klanten. Wat zijn de gevolgen van een nieuw logo? Gaan je bestaande klanten in de war raken? 

Een fris en eigentijds logo dankzij een logo redesign

Tijdens een logo redesign behoud je één of meerdere onderdelen uit je logo. Dankzij andere kleuren, vormen of een aangepast beeldmerk krijgt je logo een eigentijdse uitstraling. Het grootste voordeel van een logo redesign is dat je logo herkenbaar blijft. 

In 2013 presenteerde Philips haar nieuwe logo en slogan. Het beeldmerk werd aangepast om de nieuwe positionering van Philips beter weer te geven.

We hebben het oorspronkelijke logo van VFM opgefrist en voorzien van een vriendelijke kleurstelling. Dit logo vormt de basis voor een volledig nieuwe huisstijl. Lees de case van VFM.

Een nieuw logo, a new you

Een nieuw logo is een uitgelezen kans om je merk opnieuw te positioneren. Je maakt onderbouwde keuzes voor kleuren, beeld en stijl, zonder dat je rekening houdt met je oude logo. Dat zorgt ervoor dat je visuele identiteit weer uitstraalt waar je voor staat als bedrijf.