Niemand vindt het leuk om handmatig alle binnenkomende leads te structureren en persoonlijk op te volgen. Het kost bergen met tijd en overzicht houden is een uitdaging. Gelukkig is er een oplossing, marketing automation! Geheel automatisch voorzie je je leads van voor hen relevante content, zonder dat je inlevert op de persoonlijke benadering.  

Wat is marketing automation?

Marketing automation houdt in dat je je potentiële klanten, leads en huidige klanten op een automatische manier gaat voorzien van voor hen relevante content. Klinkt heel klinisch, maar als je automation effectief inzet kan het juist een zeer persoonlijke marketing tool zijn, waarmee je meer resultaat behaald zonder dat het extra moeite kost. Door aan specifieke acties triggers te verbinden wordt automatisch op het perfecte moment content verzonden. 

Klinkt ingewikkeld? Een voorbeeld!

Iemand schrijft zich in voor je nieuwsbrief. Je kan dan automatisch deze persoon een welkomstmail sturen met bijvoorbeeld een aantal interessante blogs. Klikt deze persoon op een bepaald blog? Dan weet je dat daar waarschijnlijk zijn interesse ligt. Vanaf dit moment kun je deze lead automatisch verdere content gaan sturen over dat onderwerp, waarin je bij iedere stap de lead verder kan interesseren, om uiteindelijk tot die aankoop over te gaan. 
Zo kun je vanuit één kleine stap een heel proces opzetten. De mogelijkheden zijn eindeloos, het is daarom wel belangrijk om eenvoudig te beginnen. Start met een proces dat je nu nog met de hand uitvoert, vanuit daar kun je dan stap voor stap verder gaan uitbreiden. 

Wat zijn de stappen?

Je begint niet zomaar met het inzetten van marketing automation. Het is een heel proces waar veel verschillende aspecten van online marketing bij komen kijken. Aan de hand van de volgende stappen kunnen wij je helpen om marketing automation jouw bedrijf het beste resultaat te bieden:

  1. Strategie bepalen
    Wat wil je bereiken met marketing automation? Wat is je uiteindelijke doel en wanneer is het voor jou geslaagd? Samen bepalen we de kernpunten waarop we automation optimaal in gaan zetten. 
  2. Doelgroep bepalen. 
    Welke doelgroepen wil je gaan bereiken? Iedere doelgroep vereist een andere aanpak. Aan de hand van buyer persona’s brengen we je doelgroepen heel precies in kaart en bepalen we de beste strategie om hen in aanraking te laten komen met jouw bedrijf. 
  3. Uit welke stappen bestaat de klantreis van iedere doelgroep? 
    Welke stappen doorlopen zij voordat ze overgaan tot aankoop? Belangrijk om te weten, zodat je hen met relevante content door iedere stap kan begeleiden.
  4. Welke workflows gaan we gebruiken? 
    Een workflow werkt met triggers en acties. Zie een workflow als een stroomdiagram; aan iedere actie is een vervolg actie verbonden die de persoon verder door het proces begeleidt. Zo’n workflow verschilt per doel dat je wilt bereiken en kan ook per doelgroep op een andere manier vormgegeven moeten worden.
  5. Content schrijven. 
    Zo’n workflow moet natuurlijk wel gevuld worden met overtuigende content. Iedere buyer persona wil op zijn eigen manier aangesproken worden, pas de toon van je content hier goed op aan. Let er ook op dat deze content met name gericht is op kennisdeling en pas in de tweede plaats op een sale. Werk met je content vanuit een inbound filosofie!
  6. Welke tools?
    Dan is het tijd om te kijken welke marketing automation software het beste aansluit bij jouw doelstellingen. Er zijn veel softwarepakketten, allemaal met verschillende functies. Samen kijken we welk pakket het best past bij de doelstellingen van jouw bedrijf. Zelf werken we graag met HubSpot. HubSpot biedt echt een alles-in-één oplossing voor zowel je marketing activiteiten als voor je sales. 

Heb je alle stappen doorlopen? Dan ben je klaar om marketing automation in te gaan zetten. Vind je dit toch nog een ingewikkeld verhaal en wil je er graag samen met iemand naar kijken? Neem dan eens contact met ons op. De marketeers van Digital Layers kunnen je helemaal inwijden in de wereld van marketing automation en helpen je met het opzetten van jouw marketing automation strategie! 

Jelle Althuizen

Meer weten?
Bel of mail Jelle Althuizen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet