Hoe ontwerp je een sterk logo?

5 tips voor een goed logo

Elskenissen 01934

Bram Kainama

Designer

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Iedereen herkent direct de logo’s van merken als Starbucks, Google en Apple. Een goed logo kan de uitstraling van je bedrijf versterken. Maar hoe maak je zo’n sterk, herkenbaar logo? Wij delen 5 tips om in gedachte te houden bij het ontwerpen van een logo.

#1 Keep it simpel

Simplicity is key! Een logo simpel houden is meestal de sleutel voor een krachtig eindresultaat. Je kan bewust kiezen voor een complex logo, maar dit heeft effect op de schaalbaarheid en herkenbaarheid van je logo. Daarnaast leiden onnodige elementen alleen maar af van de boodschap. 

Maar hoe houd je een logo simpel? Begin met ontwerpen in zwart-wit. Is het logo in zwart-wit herkenbaar en krachtig? Dan heb je een sterke basis voor een goed logo. Een voorbeeld van een simpel maar krachtig logo is de swoosh van Nike. Dit logo is simpel, maar iedereen weet direct om welk merk het gaat. 

 

#2 Maak je logo herkenbaar

Iets simpel houden is één, maar het ook herkenbaar maken is net wat anders. Voorbeelden van herkenbare logo’s zijn de M van McDonalds en het vogeltje van Twitter. Deze logo’s herkent bijna iedereen binnen een paar seconden zonder verdere tekst en uitleg. De vorm en kleur van het logo spelen hierbij een belangrijke rol in. Voeg elementen toe die iets zeggen over de identiteit van je merk en gebruik de huisstijlkleuren van je merk. Tot slot moet je ervoor zorgen dat je logo uniek is, dit helpt je logo opvallen tussen andere logo’s. 

 

#3 Een tijdloos logo will last forever

Het is niet alleen kostbaar om je logo vaak te veranderen, maar het verminderd ook de herkenbaarheid van je merk. Een tijdloos logo ontwerpen is wellicht het lastigste wat is er. Eigenlijk kun je enkel leren van wat er vroeger is ontworpen en nu nog steeds relevant is. Trends komen en gaan en daarmee kan het volgen van een trend effect hebben op de houdbaarheid van je logo . Een goed voorbeeld is het Coca Cola vs. Pepsi logo. Het logo van Pepsi is gevoelig geweest voor design trends en is in de loop van de jaren vaak veranderd. 

 

 

Is je logo na verloop van tijd toch aan vervanging toe? Dan kan je ervoor kiezen om je logo te restylen of voor een spiksplinternieuw logo te gaan. Onze experts denken graag met je mee wat de beste keuze is voor jouw bedrijf. 

#4 Een schaalbaar logo

Denk er goed over na hoe jouw logo eruit ziet op verschillende media. Je zal je logo namelijk op veel verschillende plekken gebruiken, zowel online als offline. Denk aan de website, e-mailhandtekeningen, social mediaadvertentiessigning en ga zo maar door. Als jouw logo slecht schaalbaar is kan dit veel effect hebben op de herkenbaarheid van je logo. Zorg ervoor, ook als jouw logo veel details heeft, dat het herkenbaar blijft als deze wordt verkleint. Is dit niet mogelijk? Dan is het een optie om alternatieve, schaalbare logo’s op te nemen in je huisstijl. 

Als het logo veel details heeft, kan je gebruik maken van een beeldmerk om het logo schaalbaar te maken. Een voorbeeld is het logo van Heineken. Het beeldmerk, de rode ster, zorgt er samen met de groene achtergrond voor dat het logo herkenbaar blijft. Zo behoud het merk de herkenbaar van het logo op elke grootte. 

 

#5 Een passend logo voor jouw bedrijf

Ten slotte, het logo moet passend zijn voor jouw bedrijf. Dit betekent dat het logo aan verschillende zaken moet voldoen. Bedenk wat je wilt overbrengen met je logo. Een goed verhaal achter een design kan het verschil maken tussen een éénmalig klant of een terugkerende fans. 

Definieer eerst de doelgroep van je merk, voordat je aan de slag gaat met een logo ontwerp. De uitstraling van je logo zorgt er voor welke doelgroep zich aangesproken voelt. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om een speels logo te gebruiken als je deze speelsheid geen onderdeel is van je merkidentiteit. 

Een logo staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de huisstijl van je merk. Alles moet bij elkaar passen; de kleuren, lay-out en beeldgebruik die terugkomen op je website, in de communicatie, op fysieke locaties en dus in je logo. Je kan dit doorvoeren door bijvoorbeeld één herkenbaar lettertype te gebruiken of door één kleur constant terug te laten komen. Denk hierbij ook na over het effect van kleur op je merk

 

En nu?

Deze vijf tips kunnen jou helpen om te checken of jouw logo sterk genoeg is of te bedenken hoe je je logo wilt veranderen. Is jouw organisatie toe aan een nieuw logo? Of wil je jouw logo restylen? Wij denken met je mee. Neem contact op met ons designteam.