Val op in jouw buurt met lokale SEO

Lokale SEO: 4 tips voor een betere online vindbaarheid

Elskenissen 02573

Rianne Durenkamp

Marketing strateeg

Vanwege Corona gaan we minder vaak de deur uit. We shoppen steeds vaker online. Als we nieuwe schoenen nodig hebben, googlen we eerst even of die wel echt in de winkel liggen. En wanneer we dan toch naar buiten gaan, gaan we niet te ver weg. We doen enthousiast mee met #supportyourlocals door eten af te halen bij een lokaal restaurantje, en winkelen doen we liever in eigen stad dan dat we met z'n allen in de Kalverstraat staan. Oftewel: het dagelijks leven is een stuk lokaler geworden. Soms lastig… maar het biedt ook kansen! Als ondernemer kun je hier op inspelen: het is namelijk belangrijker dan ooit om online op te vallen in jouw buurt met lokale SEO.

Hoe dan?

Sinds vorig jaar zijn lokale zoekopdrachten wereldwijd met 100% gestegen: steeds meer mensen gaan op zoek naar producten of diensten dichtbij huis. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe dat in z’n werk gaat: stel, iemand is op zoek naar een sneakerwinkel in de buurt. Diegene pakt dan zijn of haar telefoon erbij en gaat naar… juist, Google. Maar hoe zorg je er nou voor dat jij bovenaan komt te staan in de zoekresultaten? Wij geven je 4 tips om gevonden te worden in je buurt door middel van lokale SEO - deze tips werken trouwens ook buiten corona-tijden. 

Maar eerst: wat is SEO eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Search Engine Optimization is het optimaliseren van een website voor een zoekmachine (meestal Google), zodat deze hoger in de zoekresultaten verschijnt en meer bezoekers genereert. Dit doe je onder andere met SEO-scanszoekwoordenonderzoekhet schrijven van contenteen technische analyse, en linkbuilding. Deze strategieën vormen een basis om gevonden te worden in Google. Maar om een lokale voorsprong te krijgen ten opzichte van je concurrenten, moet je nog een stapje verder gaan: lokale SEO. 

Hoe optimaliseer je dan lokaal? 

Tip 1: Google Mijn Bedrijf

Bij het zoeken naar een product of dienst in de buurt gebruikt men vaak Google Maps. Door een “Google Mijn Bedrijf”-account aan te maken, kun je zelf beheren hoe jouw bedrijf wordt weergegeven in onder andere Google Maps. Potentiële klanten kunnen vervolgens meteen zien hoe ver ze verwijderd zijn van je bedrijf, en kunnen direct contact opnemen. Dit ziet er als volgt uit: 

Overigens zorgt het registreren in Google Mijn Bedrijf er óók voor dat jouw bedrijf makkelijker gevonden wordt als je de zoekopdracht in Google Search (oftewel gewoonweg www.google.com) intypt. Dit ziet er zo uit:

Om de vindbaarheid van je bedrijf te verhogen, is het belangrijk om in je Google Mijn Bedrijf-account aan te geven wat voor product of dienst jouw organisatie aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat jouw website eerder naar voren komt wanneer een geïnteresseerde jouw product of dienst invoert in Google, waardoor de kans groter is dat er een match ontstaat! 

Tip 2: Lokaal zoekwoordenonderzoek

Een andere manier om lokaal gevonden te worden is een lokaal zoekwoordenonderzoek. Dit is ook een effectieve manier om je publiek te bereiken als je géén fysieke locatie hebt - bijvoorbeeld wanneer je rijles geeft of een digital nomad bent. 

Een onderzoek? Hoe werkt dat dan?
Bij een lokaal zoekwoordenonderzoek breek je de producten en diensten van een bedrijf zoveel mogelijk op, en probeer je deze op zoveel mogelijk manieren te omschrijven. Denk bijvoorbeeld bij een schoonheidssalon aan verschillende behandelingen: ontspanningsmassage, epileren, nagels vijlen, acupunctuur, voetenbad, facelift... je kunt het zo gek niet bedenken, als je het maar aanbiedt. Denk ook praktisch: stel dat jij op zoek was naar je eigen product of dienst, wat zou jij dan in de zoekbalk invoeren? Wat is het probleem waar de klant mee zou kunnen zitten? Wat is het middel dat hij of zij kan gebruiken? Wat is de oplossing? En vooral: waar wordt deze aangeboden? Opereer je bijvoorbeeld in Nijmegen, Arnhem en Utrecht? Vergeet dan niet deze plaatsnamen bij elk woord te zetten. 

Verwerk de woorden in je website 
Wanneer je de juiste zoekwoorden gevonden hebt, verwerk je ze in je website. Bied je jouw producten of diensten op meerdere locaties aan, dan kan je voor elke locatie een aparte pagina aanmaken. Deze kan dan écht optimaliseren voor het lokale zoekwoord. Maar pas op: zorg ervoor dat de teksten op de verschillende pagina's niet hetzelfde zijn! Google herkent het namelijk als je dubbele content op je website hebt, en dit werkt juist nadelig voor jouw positie in Google. Zonde!

Maar blijf wel real 
En dan nog een algemene tip: gebruik niet te veel hetzelfde woord, en ga geen woorden onderaan je website plakken om je doel te behalen. Jouw content moet namelijk nog steeds organisch lijken voor het algoritme van Google. Dat houdt in dat je website nog steeds reëel over moet komen, anders krijgt hij minpunten van Google en daalt hij vervolgens in de ranglijst. Zorg er dus voor dat je webpagina zo goed mogelijk aansluit bij het doel van de websitebezoeker, zonder overbodige extra’s. 

Haal er meer uit! 
Er zijn nog veel meer technieken die je kunt toepassen voor een goede lokale ranking. Bij Digital Layers gebruiken we verschillende tools waarmee we gespecialiseerd en gericht (lokaal) zoekwoordenonderzoek uit kunnen voeren voor jouw website. Met deze tools bekijken we hoeveel zoekverkeer er op een bepaald woord zit, hoe moeilijk het is om voor dit zoekwoord te optimaliseren, en hoe jouw concurrenten scoren op dit zoekwoord. Naast lokale SEO kunnen we ook lokale advertentiecampagnes voor je inrichten: lokale SEA. Geïnteresseerd? Neem contact op met één van onze online marketeers. 

Tip 3: Stand out from the crowd met structured data

Valt het jou ook op dat sommige zoekresultaten lekker opvallen, terwijl andere er maar saai uitzien? Kijk bijvoorbeeld eens naar dit plaatje: 

Het menu en de foto bij het onderste resultaat maken dit zoekresultaat extra opvallend. Op deze manier steekt een organisatie erbovenuit! Vraag jezelf eens af: als jij op zoek was naar een schoonheidsbehandeling, op welke website zou je dan klikken? 

Rich snippets €€€
Zo’n opvallend zoekresultaat noemen we een ‘rich snippet’, omdat het ‘rijk’ is aan informatie. Een rich snippet komt niet alleen professioneler over, maar verhoogt ook de ‘Click Through Rate’ (CTR): het percentage zoekers dat jouw zoekresultaat ziet en daadwerkelijk doorklikt naar je website. Een hogere CTR ziet Google weer als een toename van kwaliteit, wat een stijging in de zoekresultaten kan betekenen. Alleen maar voordeel dus! 

Zo krijg je een rich snippet 
Wil jij ook extra content onder jouw zoekresultaat? Dat kan door Google te voorzien van structured data: een stukje code in de HTML van je website. Door structured data te implementeren maak je je websitecontent duidelijk aan Google, waardoor Google je bedrijf beter kan aangeven in de lokale zoekresultaten. Google biedt hier zelf een handige tool voor aan, genaamd Structured Data Markup Helper. 

“Hey Google, wat is de dichtstbijzijnde ijssalon?” 
Ook leuk: de data die je aangeeft in Google Markup Helper gebruikt Google voor voice search, een topic dat steeds belangrijker wordt in de snelgroeiende digitale wereld. Een zoekresultaat komt dus niet alleen naar voren wanneer een potentiële klant “ijssalon Nijmegen” op Google intikt, maar ook wanneer hij of zij naar Google Home Assistant roept: “Hey Google, wat is de dichtstbijzijnde ijssalon?” Hoe cool is dat?!

Topic clusters 
Wil jij het optimale uit voice search opdrachten halen? Dan is het slim om topic clusters toe te passen in je SEO-strategie. Met het topic cluster model maak je jouw content nóg duidelijker voor zoekmachines, door aan te geven dat alle content op je website met elkaar verbonden is. 

We moeten bij dit sprookjesverhaal wel even een kanttekening plaatsen: rich snippets worden niet altijd getoond in de zoekresultaten. Maar op het moment dat ze wél getoond worden, heb je natuurlijk een grote voorsprong ten opzichte van je concurrenten.

Structured data is onderdeel van technische SEO. Wil je hier meer over weten? Get in touch.

Tip 4: Voeg je website toe aan lokale directories 

Om hoger in de zoekresultaten te komen, is het belangrijk om als website vermeld te worden op lokale directories. Dit zijn een soort online bedrijvengidsen - eigenlijk een soort moderne telefoonboeken. Denk bijvoorbeeld aan lokale ondernemingsverenigingen, of regionale bedrijvenpagina’s. Heb je een nieuw bedrijf? Of heb je groot nieuws te vertellen vanuit jouw bedrijf? Dan kan het ook heel interessant zijn om lokale nieuwswebsites als Indebuurt te benaderen. Zij kunnen dan een item plaatsen met een link naar je website. 

De links op lokale directories bevestigen aan zoekmachines dat jouw website kwalitatief is, wat voor een hogere ranking in zoekmachines zorgt. Let er wel op dat de site waarop je gelinkt wordt, relevant is voor jouw potentiële bezoekers. Zo wil je bijvoorbeeld niet dat er een link van je schoonheidssalon staat op de website van een rioleringsbedrijf. Je wilt wél dat deze link staat op het blog van een lokale beauty-influencer.

Daarnaast is autoriteit van belang. Dit betekent dat je hoger in Google komt te staan wanneer een groter bedrijf zoals Rituals of Douglas je linkt, dan wanneer een onbekende kapper je linkt (alhoewel dat nog steeds relevant kan zijn!). 

Extra tip: zorg voor een perfecte landingspagina

De eerstvolgende pagina die een potentiële klant ziet nadat hij of zij op jouw link heeft geklikt, moet er natuurlijk wel tiptop uitzien. Steeds meer klanten checken namelijk eerst online of het product waar zij naar op zoek zijn wel beschikbaar is in de winkel, zodat ze niet onnodig de deur uit hoeven. Dit was al zo, maar Corona heeft hier nog een extra schep bovenop gedaan. Zorg dus voor een mooie, overzichtelijke landingspagina die in één oogopslag toont welke producten en diensten je aanbiedt. Anders is al het werk voor een mooi zoekresultaat voor niks! 

Lokale SEO, óók buiten corona-tijden
Ook buiten corona-tijden is lokale SEO belangrijk voor de vindbaarheid van je bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer iemand spontaan met zijn gezin gaat uiteten, en snel wilt weten waar het dichtstbijzijnde restaurant is. Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die niet ver kunnen reizen, of een lokaal bedrijf simpelweg fijn of betrouwbaar vinden. 

Weten wat lokale SEO voor jou kan betekenen? Wil jij je SEO-strategie graag een (lokale) boost geven of volledig uitbesteden? Neem contact op met onze online marketeers, zij helpen je graag verder!