Met meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten in Google per dag, kun je in de marketing zoekmachines niet links laten liggen. Daarom optimaliseren we pagina’s en websites voor zoekmachines. Maar, een aantal dingen zijn aan het veranderen: de manier waarop we zoekmachines gebruiken en de manier waarop zoekmachines werken. Wat betekent dit voor jouw website?

“He Siri!!” 

Consumenten zoeken steeds meer op een conversationele manier. Logisch, gezien we vaker gebruik maken van Siri, Google Home en Alexa. In plaats van zoeken op ‘Restaurant Nijmegen’, roepen we door de woonkamer “He Siri, waar kan ik vanavond in de buurt eten?”. (Interessant? Lees hier ons blog over voice search!). Aan zoekmachines de schone taak om te herkennen wat de consument precies bedoelt met zo’n vraag. 

Zoekmachines begrijpen gelukkig steeds beter waar we met zo’n vraag naar op zoek zijn. Maar het is net zo belangrijk dat zoekmachines begrijpen dat jouw website antwoord geeft op die vraag. Ze moeten de relevante informatie op jouw website ook herkennen zonder dat hier die exacte zoekterm op staat. Hoe doe je dit? Gebruik een SEO strategie die juist hierop inspeelt: het topic cluster model.

Wat zijn topic clusters?

Zie topic clusters als een manier om de informatie op jouw website te ordenen. Dit maakt jouw website duidelijker voor jouw websitebezoeker én voor zoekmachines. Je kiest een aantal kernonderwerpen waar je wilt dat je website op gevonden wordt. Richt dan de informatie op je website in rond deze onderwerpen. Schematisch ziet dit er zo uit: 

Een topic cluster bestaat uit drie delen:

  • Een pillar page
  • Cluster pagina’s
  • Hyperlinks

De pillar page is één overzichtelijke pagina met alle belangrijke informatie over het kernonderwerp. Met clusterpagina’s ga je dieper op het onderwerp in. Vanaf de pillar page link je naar alle bijhorende clusterpagina’s en vice versa. Zoekmachines kunnen op deze manier makkelijk alle informatie op jouw website scannen. Én herkennen op deze manier dat alle content gerelateerd is aan elkaar. Zo wordt jouw content ook getoond in zoekmachines wanneer niet de exacte zoekwoorden op jouw pagina staan! 

Zijn zoekwoorden dan irrelevant?

Nee, zeker niet! Maar het is niet verstandig om de hele contentstrategie te baseren op zoekwoorden. Wil jij future-proof content op je website die goed blijft ranken in de zoekmachines? Zorg dan dat je content geoptimaliseerd is voor topics én de relevante zoekwoorden die daarbij horen! 

4 tips om topic clusters in te richten op jouw website:

  1. Bepaal de belangrijkste vragen die jouw ideale klant heeft en groepeer deze in een aantal kernonderwerpen.
  2. Doe zoekwoorden onderzoek zodat je weet welke termen belangrijk zijn bij jouw kernonderwerpen.
  3. Kies voor elk onderwerp een pillar page en bepaal welke cluster pagina’s daarbij horen. Schrijf nieuwe pagina’s als je nog iets mist.
  4. Zorg dat je vanaf de pillar page linkt naar alle bijhorende clusterpagina’s én vice versa.

Heb je hulp nodig bij het implementeren van topic clusters op jouw website? Of wil je wat meer uitleg van één van onze online marketeers? Neem contact op met de specialisten van Digital Layers of kom gerust een keertje langs! 

Rianne Durenkamp

Meer weten?
Bel of mail Rianne Durenkamp

Let's work together.

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

Let's meet