Zoekopdrachten zijn wereldwijd aan het veranderen door Voice Search-zoekopdrachten. Hoogstwaarschijnlijk heb je er zelf ook wel eens een uit laten voeren via Apple’s Siri of Google’s Assisant. Of via de in Nederland wat onbekendere Alexa van Amazon of Cortana van Microsoft. Inmiddels bestaat 10% van alle Google-zoekopdrachten wereldwijd al uit Voice Search zoekopdrachten, wat in cijfers uitgedrukt 50 biljoen is. Da’s geen kattepis. 

 

Die 50 biljoen ingesproken zoekopdrachten zijn wezenlijk anders dan geschreven zoekopdrachten. Als een van je familieleden weer eens ‘Hey Google’ door het huis gilt, volgt daarna vaak een zoekopdracht in de vorm van een volledige zin. Deze zin voert je digitale assistent dus ook in zijn geheel in als zoekopdracht in Google. Om goed gevonden te worden door deze lange zoekopdrachten, gaat er een hoop in online marketing veranderen. We hebben de 4 belangrijkste veranderingen voor je op een rijtje gezet:

 

1. Reviews worden belangrijker dan ooit

Zorg ervoor dat je bedrijf geregistreerd is bij Google Mijn Bedrijf, als ‘ie dat nog niet was. Met name bedrijven zoals restaurants, die klanten via Google naar hun ‘fysieke winkel’ willen krijgen, kunnen namelijk erg profiteren van de Voice Search trend. Op mobiel wordt namelijk drie keer zo vaak een lokale opdracht uitgevoerd als op een desktop. Maar waarom zijn reviews dan zo belangrijk? Omdat er ook direct naar bedrijven gezocht kan worden via Voice Search. Google laat dan alle andere zoekresultaten buiten beschouwing. Deze zoekopdrachten worden het vaakst zo geformuleerd: ‘Laat de best beoordeelde restaurants in de buurt zien’ of ‘Welke restaurants in de buurt hebben een beoordeling van vier sterren of hoger?’. 

Als jouw reviews dan niet op orde te zijn (te laag of te weinig bijvoorbeeld), dan verschijn jij niet in de zoekresultaten. In onderstaande grafiek van Google Trends kun je zien hoe er in de loop van de jaren steeds meer lokale zoekopdrachten uitgevoerd worden voor McDonald’s. Een van de grootste gevolgen van de opkomst van Voice Search!

2. Je conversiepercentage stijgt erg snel wanneer je site of app Voice Search-geschikt is

‘Hey Siri, vraag eens of er bij Kruidvat shampoo in de aanbieding is.’ Zo zou een Voice Search-opdracht er uit kunnen zien wanneer Kruidvat haar website geschikt zou hebben gemaakt voor Voice Search. Een bedrijf dat dit al heeft gedaan is de Rabobank. Via Voice Search kun je nu al vragen wat je saldo is en binnenkort kun je zelfs Rabobank vragen om een betaalopdracht uit te voeren.

Je conversiepercentage zal erg snel stijgen omdat het vreselijk eenvoudig wordt om product- en dienstinformatie op te vragen via Voice Search. Wanneer Kruidvat je vertelt dat alle Andrélon shampoo in de aanbieding is, kun je met een simpel vervolg-bevel de shampoo bestellen en laten bezorgen. 

Het integreren van een spraakzoekfunctie op je website is echter wel een enorme ICT-intensieve operatie. Dat kost wat, maar dan heb je ook wat.

3. Featured Snippets ranken hoger wanneer deze aangepast zijn aan Voice Search

Wanneer je een website hebt met daarop veel informatieve blogs en/of artikelen, dan is de kans groot dat jouw website door Google bestempeld wordt als kennisbank. Als kennisbank heb je al een tijdje een grote SEO-kans, namelijk Featured Snippets. 

Featured Snippets zijn die uitgelichte blokjes tekst bovenaan de zoekresultaten, die vaak direct antwoord geven op de door jou gezochte vraag. Je kunt een Featured Snippet worden in Google wanneer je antwoord op een vraag tussen de 54 en 58 woorden lang is en de exacte zoekvraag bevat. Daar komt nu een grote factor bij, namelijk hoe makkelijk het antwoord op de vraag voor te lezen is voor een Voice Search assistent. 

Je kan ervoor zorgen dat je antwoord goed voor te lezen door het antwoord te formuleren aan de hand van de vraag. Een voorbeeld: ‘Hoe lang ben je zwanger?’ ‘Je bent gemiddeld 40 weken zwanger’. Daarnaast moet je gewoon zelf een aantal keren je antwoord hardop voorlezen om te horen hoe het klinkt. Zie hieronder hoe A. Vogel zich laat indexeren als kennisbank op Google en daardoor een Featured Snippet is in Google:


4. Lange zoektermen - vaak met laag zoekvolume - worden belangrijk

Zoals in het begin misschien al een beetje verklapt: Mensen zoeken door Voice Search met hele gesproken zinnen. Het is daarom dus belangrijk om een aantal van deze gesproken zinnen - lange zoektermen dus - mee te nemen in je SEO content. Denk vooral eens na wat mensen zouden inspreken om jouw bedrijf te vinden en kijk eens welk zoekvolume daar achter zit. Lange zoektermen zijn vaak vrij exacte zoekopdrachten, die een hoog conversiepercentage opleveren. Lange zoektermen hebben echter vaak een laag zoekvolume, omdat er meerdere formuleringen mogelijk zijn.

Samenvattend:

  • Zorg dat je Google-reviews van je Google Mijn Bedrijf op orde zijn.
  • Maak je website of app Voice Search-geschikt.
  • Pas je kennisbank antwoorden aan op Voice Search.
  • Neem longtail keywords mee in je content

 

Jouw website goed laten scoren als Voice Search resultaat?

Neem vooral even contact op met ons! Je kunt Digital Layers altijd even ‘contacten’ om samen te kijken hoe jouw site Voice-Search-ready gemaakt kan worden. We zijn altijd bereikbaar via info@digitallayers.nl of 024 20 22 673.

Let's work together.

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

Let's meet