Een nieuw jaar betekent nieuwe ontwikkelingen. En in de wereld van online marketing staat stilstand gelijk aan achteruitgang. Klinkt cliché, maar daarom niet minder waar! Ga je niet mee met de laatste ontwikkelingen, dan zul je zien dat je aan alle kanten wordt ingehaald door je concurrenten. Meer en meer bedrijven begeven zich op het online advertentie speelveld en starten met de “standaard” marketing trucjes, je zal dus op zoek moeten naar nieuwe en vooral betere manieren om je potentiële klanten te bereiken. We helpen je op weg met een viertal trends die jou in 2020 op een 2-1(!) voorsprong gaan zetten! 

Advertenties zie je tegenwoordig overal, je ontkomt er echt niet meer aan. Dit heeft tot gevolg dat men er ongevoelig voor wordt; die standaard banner aan de zijkant van een website gaat je echt geen nieuwe klanten meer opleveren. Hoe je dat dan wel doet in 2020? Personalisatie! Potentiële klanten willen zich speciaal voelen, directer benaderd worden met voor hen relevante content en het gevoel hebben dat ze er toe doen. Daarom hier de trends die enerzijds booming gaan zijn in 2020, en anderzijds ook nog eens zorgen voor een persoonlijkere aanpak van jouw online aanwezigheid. 

Trend 1: Marketing automation

De eerste trend om in 2020 echt mee te starten is marketing automation. Bestaat natuurlijk al langer, maar de tijd van spielerei is voorbij: automation moet zich dit jaar zijn rendement gaan bewijzen. Het stelt je in staat automatisch te communiceren met je doelgroep, leads en huidige klanten op een manier die tegelijkertijd super persoonlijk voor hen aanvoelt. Ook hierin is die personalisatie weer key. Als een van je potentiële klanten met name interesse heeft in jouw dienst A, dan wil je uiteraard niet dat diegene enkel informatie over dienst B krijgt. Of nog erger, dat je een van je huidige klanten content stuurt die eigenlijk vooral bedoeld is voor je leads. Met marketing automation kun je dit door middel van workflows structureren en personaliseren.
Wil je meer weten over hoe je dit optimaal kan inzetten voor jouw organisatie? Kijk dan eens op onze pagina over marketing automation

Trend 2: Conversational selling

Een heftige term, maar hiermee bedoelen we chatten; en dan met name via chatbots! Het blijkt namelijk dat millennials meer en meer met bedrijven communiceren via chatbots. Het is snel, eenvoudig, altijd bereikbaar en waar een belletje je andere werkzaamheden vrijwel platlegt kun je met een chat gewoon doorgaan met je andere werkzaamheden. 
Maar wat kun je dan eigenlijk met zo’n chatbot, zijn die niet heel foutgevoelig? Nou, in 2020 zeker niet meer! Er zijn allerlei processen die je met chatbots kunt automatiseren. Bijvoorbeeld het direct inplannen van afspraken in de agenda, beantwoorden van veelgestelde vragen en met een chatbot kunnen de standaardformulieren de deur uit. Een chatbot kan deze informatie namelijk op een veel natuurlijker manier verkrijgen, door middel van conversatie! Men is veel eerder geneigd is om informatie te verstrekken als dit gevraagd wordt in de vorm van een gesprek, dan wanneer ze een formulier in moeten vullen. Een ander voordeel is dat je direct een conversatie aangaat met je website bezoeker. Zo benader je hem actief en is de kans groter dat men langer op je website blijft.

Trend 3: Voice search

Wist je dat nu al 10% van alle zoekopdrachten die Google verwerkt, voice search zoekopdrachten zijn? Dat lijkt misschien niet zo veel, maar dit komt neer op 50 biljoen zoekopdrachten per jaar! Deze wil je dus zeker niet links laten liggen; 2020 is het jaar om hier de vruchten van te gaan plukken. Voice Search is namelijk wezenlijk anders dan gewone zoekopdrachten. Waar gewone zoekopdrachten vaak uit losse woorden bestaan, bestaan voice search opdrachten meestal uit hele zinnen. Je wilt natuurlijk ook dat jouw website voor deze hele zinnen wordt gevonden, maar daarvoor moet je wel wat veranderen: 

  1. Zorg dat je Google-reviews van je Google Mijn Bedrijf op orde zijn.
  2. Maak je website of app Voice Search-geschikt.
  3. Pas je kennisbank antwoorden aan op Voice Search.
  4. Werk met topicclustster en neem longtail keywords mee in je content.

Hoe je deze onderwerpen het beste kunt benaderen lees je in ons blog Voice Search

Trend 4: Account based marketing (ABM)

Nu komen bedrijven vaak nog aan hun leads door een gigantisch net uit te gooien, alles te vangen wat er rond zwemt en daar dan de grootste vissen uit te selecteren. Maar levert dat nou eigenlijk op een efficiënte manier de beste leads op? Account based marketing zegt van niet. Met deze strategie gooi je niet een gigantisch net uit, maar kies je heel zorgvuldig het juiste aas dat echt aantrekkelijk is voor die ene grote vis die je wilt binnen halen. Je draait dus eigenlijk het hele proces om, oftewel: flip the funnel! Wat dit oplevert is een zero waste marketingstrategie waarbij je je op specifieke bedrijven richt. Zo zit je met marketing en sales altijd op één lijn en kun je met hetzelfde budget hogere resultaten behalen. 
Ook voor de potentiële klant heeft het voordelen. Deze wordt niet meer bestookt met standaard blogs en nieuwsbrieven, maar met speciaal voor hem geschreven content. Dit resulteert in een veel prettigere klantervaring!  
Je stapt niet zomaar over van “visnet-marketing” naar ABM, daar zijn een aantal serieuze stappen voor nodig. Welke stappen dit zijn en hoe je deze het beste kan aanpakken lees je in ons blog: ABM: Flip the funnel.  

Aan de slag! 

Er zijn nog veel meer trends die in 2020 gaan opkomen, trends die we nu al verwachten en trends die uit het niks zullen komen opzetten. Wat wordt bijvoorbeeld het belang van TikTok? Staar je echter ook niet dood op deze trends. Trends zijn veranderlijk en een lange termijn strategie blijft onveranderd belangrijk! 
De hierboven genoemde trends gaan in 2020 in ieder geval wél echt voet aan wal krijgen, het is dus zeker aan te raden hier flinke stappen in te gaan zetten. Wil je graag advies over hoe je dit het beste kan doen, of heb je nog andere vragen over online marketing? Neem dan eens contact op met onze online marketeers, zij helpen je graag aan die 2-1 voorsprong!  

Niek Stortelder

Meer weten?
Bel of mail Niek Stortelder

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet