Customization: het aanpassen van een product naar persoonlijke smaak. Het is een trend die ons al een tijdje bezig houdt. Wanneer je eraan denkt, zullen je gedachten al snel afdwalen naar het persoonlijk pimpen van Nike sneakers of Levi’s jeans. Deze grote merken bieden hun klanten namelijk al jaren de mogelijkheid om hun mode-items te personaliseren. Middels een eenvoudige (online) tool bepaal je zelf de print, de kleur en/of het materiaal van jouw nieuwe schoenen of spijkerbroek. 

Dat deze grote merken de mogelijkheid bieden aan klanten om te DIY-en is natuurlijk niet voor niks; het customizen van producten of diensten is een unieke beleving voor de klant. Doordat de klant het product precies kan aanpassen naar zijn eigen smaak, ontwerpt hij iets origineels waarmee hij zichzelf op een creatieve manier kan uiten en onderscheiden van de massa. Customization is dan ook een grote trend, maar deze gaat verder dan alleen de mode-industrie. 

Product Configurator

We schuiven langzaam maar zeker richting een economie waarin op maat gemaakte producten de standaard zijn. Productieprocessen worden steeds flexibeler, waardoor de klant gewend raakt aan een scala van keuzemogelijkheden bij het kopen van een product. Die uitgebreide opties wil je als bedrijf natuurlijk ook online aan kunnen bieden. 
Met een Product Configurator is het mogelijk om ‘maatwerk producten’ online samen te laten stellen en direct via je webshop te verkopen. Of het nou gaat om sneakers, mappen, tuinkussens, afdekzeilen of keukenachterwanden, de klant is slechts enkele klikken verwijderd van een uniek, door hem zelf samengesteld product. 

Hier volgen 5 redenen om een Product Configurator te koppelen aan je webshop:

1. De wens van de klant
De klant wil ten alle tijde weten wat de mogelijkheden zijn die jij ze biedt. 
Door middel van een configurator kan de klant in een oogopslag alle verschillende aanpas-opties bekijken. 

2. Tonen van live voorbeelden
Doordat er live voorbeelden worden getoond bij het customizen, ziet de klant de directe gevolgen van gemaakte keuzes en welke invloed deze hebben op het eindproduct. Zo maakt de klant een uniek product wat volledig aan zijn/haar wensen en eisen voldoet.

3. Wereldwijde verkoop
Jouw custom producten heb je natuurlijk niet standaard op voorraad. Onder andere dankzij de meertaligheid van je configurator, kunnen de custom producten toch op een eenvoudige manier wereldwijd worden aangeboden. Dit maakt de Product Configurator een zeer krachtige verkooptool!

4. Laagdrempeligheid
Wanneer je veel offerteaanvragen ontvangt - bijvoorbeeld omdat je een complex product verkoopt - kan een Product Configurator de uitkomst bieden. Met behulp van een configurator krijgt de klant namelijk een goed beeld van de diverse opties en de daarbij behorende kosten. Als gevolg daarvan wordt het laagdrempeliger voor de klant om een prijs op te vragen, wat weer voor een hogere conversie zorgt. 

5. Tijdbesparing   
Het opstellen van offertes kan veel tijd in beslag nemen. Daarnaast kunnen offerteaanvragen soms onjuist geïnterpreteerd worden, omdat het niet helemaal duidelijk is wat de klant bedoelt. Dit kan miscommunicatie tot gevolg hebben. Met behulp van een Product Configurator kan de klant precies instellen wat zijn wensen zijn voor een specifiek product, en ben jij minder tijd kwijt met het opstellen van eindeloze offertes.

Ben jij overtuigd van de voordelen van zo’n Product Configurator en heb je interesse om er zelf één aan te kunnen bieden? Dan helpt onze technische afdeling je graag verder! 

We brengen samen de benodigde parameters in kaart, zodat jouw klanten slechts een aantal klikken verwijderd zijn van een uniek product. Bovendien denken we mee over de integratie van een Product Configurator in je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met jouw ERP, CRM of voorraadsysteem. 

Neem contact op! 

Anne Derks

Meer weten?
Bel of mail Anne Derks

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet