Wat een opluchting: we zijn aangekomen in 2021! Licht aan het einde van de tunnel, beterschap op komst, goede vooruitzichten in ‘t verschiet. Wij zijn klaar voor een nieuw hoofdstuk op het gebied van digital. Jij ook? In deze blog vind je dé digital marketingtrends van 2021. 

Marketing is één van de meest dynamische branches die er bestaat. Als gevolg van de veranderende vraag en behoefte van de klant, ontstaan er elke dag weer nieuwe trends en ontwikkelingen. Je kunt je op deze trends voorbereiden door het gedrag van de afnemer te analyseren. Neigt de klant meer naar online shopping of naar experience shopping? Is er deze maand meer vraag naar huispakken of naar uitgaanskleren? 

Je kunt je misschien wel voorstellen dat het antwoord op dit soort vragen in 2020 ver te zoeken was. De verschillende lockdowns hebben ervoor gezorgd dat marketingtrends moeilijker te voorspellen waren. Ook in 2021 is de situatie nog niet helemaal stabiel. Desondanks is marketing nu belangrijker dan ooit. Niet alleen voor bedrijven die willen overleven, maar ook voor ondernemers die willen floreren. Wij kunnen je helpen op het gebied van digital. Want één ding is zeker: dat blijft er nog wel een tijdje. 

1. Social Media Shopping (social commerce) 

Is het jou al opgevallen? Sindskort heeft Instagram er een nieuwe functie bij: de winkel. Links naast het icoontje van je profiel staat een shopping-icoontje. Deze functie biedt de mogelijkheid om een product uit te lichten in je post door het te ‘taggen’. Kijkers kunnen vervolgens direct doorklikken naar je productpagina en overgaan tot aankoop. Geen sprake meer van ‘Link in bio’ dus!  

De shopfunctie van Instagram is een voorbeeld van Social Media Shopping (ook wel social commerce genoemd). Niet alleen Instagram, maar ook Facebook en Pinterest doen hieraan mee. Met social commerce kunnen klanten een product of dienst aanschaffen zonder dat ze naar een andere app te hoeven navigeren. Dat betekent minder stappen in de marketingfunnel, en stimuleert een simpel en probleemloos aankoopproces. 

Social Media Shopping is vooral populair bij B2C-bedrijven, zoals kledingwinkels. Toch moet je de mogelijkheden voor de B2B-branche niet onderschatten. Zo kan Social Media Shopping bijvoorbeeld gebruikt worden om een demo-video voor een softwarepakket te promoten. De tag leidt vervolgens naar de aankooppagina voor het software-abonnement. 

Trouwens: de shopfunctie van Instagram is gratis en beschikbaar voor iedereen, ongeacht het aantal volgers! 

2. Een nieuwe uitdaging op SEO-gebied: Core Web Vitals 

Gevonden worden in Google. Eén van de grootste uitdagingen voor ondernemers. Want het toeschrijven van een plekje in de zoekresultaten gebeurt niet random. Er zijn een heleboel maatstaven die Google gebruikt om te bepalen of jouw pagina op nummer 1, 2, 50 of 200 komt te staan. Zo wordt er gekeken naar de zoekwoorden, content, linkstructuur, autoriteit, en techniek van jouw website (Meer weten? Neem een kijkje op onze pagina over zoekmachine optimalisatie.) Al deze maatstaven samen vormen de SEO - Search Engine Optimization - van je website. Hoe hoger je SEO-score, hoe hoger je in Google komt.  

Google kondigde afgelopen november aan dat er in mei 2021 een update komt op SEO-gebied, genaamd Core Web Vitals. Er komen dus een aantal nieuwe maatstaven bij, en deze keer op het gebied van User Experience - de gebruikerservaring dus. 

Hieronder lichten we de maatstaven van Core Web Vitals voor je uit:

#1 Largest Contentful Paint (LCP)
Wat LCP doet is eigenlijk heel simpel: het meet hoe snel een webpagina laadt, toegespitst op het specifieke gebruikersapparaat - een laptop, telefoon, tablet of desktop.  

#2 Cumulative Layout Shift (CLS)
Aan de hand van CLS zie je hoe visueel stabiel jouw website is. Dit gaat niet over de kleuren of stijl die je hanteert, maar over verschuivingen op je webpagina’s. De CLS-score wordt namelijk lager als er elementen op je pagina verschuiven wanneer de gebruiker dit niet verwacht. Denk bijvoorbeeld aan headers waarbij het beeld steeds verandert (sliders). Dit soort verschuivingen kunnen irritatie opwekken, vooral als je website veel ander ‘bewegend’ beeld bevat. Soms kunnen ze zelfs de interactie met je webpagina verhinderen, en dat wil je natuurlijk niet. 

#3 First Input Delay (FID) 
Een websitebezoeker besluit om een demo van je nieuwste dienst aan te vragen. Maar als hij op ‘bevestig aanvraag’ drukt, gebeurt er niks. Of ja, de browser is aan het laden. Heel. Erg. Langzaam. Aan. Het. Laden. Het mag geen verrassing zijn dat de gebruiker zucht, en de hele website meteen met één klik op de knop afwijst. First Input Delay of FID meet de vertraging tussen de eerste interactie van de bezoeker, zoals een like of een klik, en de daadwerkelijke reactie van de pagina. 

User Experience maakt het verschil
Steeds vaker maakt een goede User Experience het verschil. Het is niet ondenkbaar dat een goede Core Web Vitals score de beslissende doorslag geeft tussen jouw website en die van je concurrent. Daarom is het een goed idee om je nu al voor te bereiden op de update van mei. Wij helpen je hierbij graag op weg. Neem contact met ons op.

3. Snackable content 🍔

In 2020 is er zowaar een record gehaald. Er was namelijk een record aantal likes en reacties op snackable content. Dit is korte content (1-2 minuten), die snel te begrijpen is en gemakkelijk te ‘verteren’, zoals de naam al zegt. Je kunt hierbij denken aan:

  • Memes
  • Afbeeldingen 
  • Animaties
  • GIFs
  • Vlogs
  • Mappen 
  • Grafieken 

Media zoals Instagram Reels, TikTok en Stories zijn perfect voor het verspreiden van snackable content. Maar deze blikvangers kunnen ook heel goed werken in een webtekst, blog, of advertentie. Wil je een originele indruk achterlaten? Ga dan voor een GIF of animatie als e-mailhandtekening! 

via GIPHY

Het valt te verwachten dat het gebruik van snackable content in 2021 alleen nog maar zal toenemen. Daarom is het slim je hier nu al op voor te bereiden. Bedenk een onderwerp dat jouw doelgroep écht interesseert, en verdeel dit in verschillende subtopics. Creëer vervolgens op basis van de subtopics kant-en-klare content die je naar wens in kan zetten gedurende het jaar. Dit betekent niet dat je geen spontane berichten meer kan plaatsen. Integendeel: kijkers vinden real-time posts interessant; ze wekken veel likes en reacties op. Maar door vooruit te plannen ben je ervan verzekerd dat je genoeg zichtbaarheid verkrijgt, óók wanneer je geen tijd hebt om te creëren. 

Pro tip: wil jij de aandacht van je volgers trekken én hun mening achterhalen? Combineer interactieve content met snackable content. Plaats bijvoorbeeld een Story met een GIF en een poll erin. Let er wel op dat het niet te druk wordt, en dat het nog steeds relevant is voor je kijkers. 

4. Marketing automation

Het liefst zou je natuurlijk elke klant op een manier die voor hen geschikt is willen benaderen. Wanneer een potentiële klant een whitepaper over een bepaalde service aanvraagt, wil je deze na enkele dagen opvolgen door een persoonlijke, actiegerichte e-mail te sturen. Maar, je ziet het al aankomen: zo’n aanpak kost een heleboel tijd en moeite. Als je bij elke klik of actie op je website zelf een follow-up mail moet sturen, gaan de kosten op een gegeven moment hoger uitvallen dan de baten. 

Gelukkig is er een oplossing: marketing automation. Marketing automation zorgt ervoor dat dit soort follow-up processen automatisch kunnen worden ingesteld. Zo hoef je geen tijd of moeite te steken in het apart benaderen van klanten, maar geniet je toch van de voordelen van personalisatie. 

Marketing automation trends 2021

Vorig jaar schreven wij dat marketing automation in 2020 zijn rendement moest gaan bewijzen. Reflecterend op 2020 kunnen we concluderen dat marketing automation zeker is gegroeid. Maar er is nog een hele weg te gaan. Er bestaan namelijk genoeg marketing automation tools waarvan het potentieel nog niet genoeg is benut. Wij voorspellen dat de volgende tools in 2021 een grotere rol gaan spelen: 

  • Customer Data Platforms 

Stel je voor: Anne wil overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Ze pakt haar laptop erbij en googlet naar de verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk komt ze uit op de website van bedrijf A. Maar dan wordt ze gestoord: haar zus wilt videobellen. Ze klikt de browser weg en vergeet waar ze mee bezig was. Als ze haar laptop later weer openklapt, ziet ze een advertentie van bedrijf A voorbijkomen, die doorlinkt naar het aanvraagformulier. Ze klikt op de advertentie, vult haar naam en e-mailadres in, en klikt op ‘volgende’. Maar op dat moment beseft ze dat ze te laat is voor een afspraak. Nogmaals vergeet ze haar zoektocht. 

De volgende dag ontvangt ze een e-mail met een aanbieding van het energie-abonnement en de suggestie om het formulier verder in te vullen. Deze keer vult ze het formulier helemaal in: ze heeft de aankoop voltooid. 

Een Customer Data Platform of CPD combineert alle data van Anne tot één overzichtelijk profiel. Het CPD houdt de ‘klantreis’ die Anne net heeft doorgelopen dus precies bij. Artificial Intelligence kan Annes profiel analyseren om te achterhalen welke acties hebben bijgedragen aan de uiteindelijke aankoop. Vervolgens kan AI verschillende succesvolle customer journeys combineren tot een doeltreffende strategie. 

  • Predictive lead scoring 

Vaststellen welke van je bestaande klanten openstaan voor een upgrade of premium-account kan een grote uitdaging zijn. Wanneer je teveel klanten benadert, loop je het risico dat sommige klanten niet zitten te wachten op je bericht, en geïrriteerd raken. Dit heeft een negatief effect op je bedrijfsimago. Maar als je te weinig klanten benadert, is er een kans dat je die klanten die juist wél interesse hadden, misloopt. Dit is waar predictive lead scoring om de hoek komt kijken! 

Predictive lead scoring is een marketing automationmethode waarbij een computer je websitegebruikersdata analyseert. De computer schrijft scores toe aan bepaalde acties die je klant uitvoert (bijvoorbeeld, het bekijken van een webpagina met informatie over een premium-abonnement). Op die manier berekent de computer in welke mate een klant betrokken is bij jouw product of dienst. Hoe hoger de score, hoe waarschijnlijker de kans dat de klant openstaat voor een upgrade.

Zodra de computer genoeg data heeft, kan deze het proces gaan optimaliseren. Als uit vorige customer journeys bijvoorbeeld blijkt dat er veel klanten interesse hebben in een upgrade nadat ze de informatiepagina hebben bekeken, past de computer de scores hierop aan. Zo wordt jouw opvolgstrategie steeds beter en beter. 

Interesse in automatisering? Neem eens een kijkje op onze pagina over marketing automation

5. Interactieve content 💬

Je hebt vast weleens een quiz voorbij zien komen op Facebook, of een poll in een Instagram Story. En wat dacht je van een weggeefactie? Deze posts vallen allemaal onder één noemer: interactieve content. Interactieve content bestaat natuurlijk al langer, maar steeds meer gezien als een waardevolle strategie. 

MacBook Air of Pro?
Interactieve content trekt de aandacht en laat je volgers actief nadenken. Neem een mini-poll op Instagram: “Welke kies jij? MacBook Air of Pro?” Of een kleine vraag voor het nieuwe jaar: “Wat is jouw goede voornemen?” 

Mini-marktonderzoek
Via interactieve content kom je een laagdrempelige manier in aanraking met de wensen en behoeften van je potentiële klanten. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen welke smartphone of kledingstuk de voorkeur van je volger heeft. Je kunt zelfs een poll maken om te analyseren welke prijs het beste in de markt ligt. Deze waardevolle data kan uiteindelijk gebruikt worden voor het optimaliseren van je dienst, product of website. Een soort mini-marktonderzoek dus! 

Pak die voorsprong! 

Door te anticiperen op voorspelde ontwikkelingen, ben je je concurrentie altijd een stapje voor. Wil je meer weten over hoe jij kunt inspelen op bovenstaande trends, of heb je andere vragen over online marketing? Neem contact op met onze specialisten! 

 

 

Jelle Althuizen

Meer weten? Bel of mail Jelle Althuizen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet