De muziek op de radio is in het Spaans, je mede-treinreiziger skypet met haar vriend in het Zweeds en de nieuwe horecamedewerkers in je favoriete vrijmibo-kroeg spreken je alleen nog maar in het Engels aan: Nederland internationaliseert. Grote kans dat jij ook op je werk niet alleen met Nederlandse cliënten te maken hebt, maar ook regelmatig contacten uit Amerika, Frankrijk of Scandinavië opbelt. Het transport kost minder en de technologie is booming, waardoor er steeds meer landen met elkaar handelen.

Het is steeds aantrekkelijker geworden om markten buiten Nederland te bereiken met jouw product of dienst. Maar hoe doe je dat? 

Weet welke taal je doelgroep spreekt

Je kunt je internationale doelgroep op verschillende manieren bereiken. Zo kan je één en dezelfde communicatiestrategie toepassen voor alle buitenlandse doelgroepen: bijvoorbeeld alle berichten voor alle landen in het Engels  communiceren. Op die manier ben je niks kwijt aan vertaling, en behoud je een consistente bedrijfsidentiteit. 

Het lijkt heel logisch om zo’n globale strategie te gebruiken. Maar vergis je niet: nog lang niet de hele wereldbevolking heeft het Engels zo goed onder de knie als wij Nederlanders. Als ze mogen kiezen, worden mensen liever in hun moedertaal aangesproken. De kans is dan ook groter dat je op die manier een zinvolle, langdurige relatie opbouwt. Daarom is het de moeite waard om jouw grootste internationale doelgroepen te onderzoeken, zodat je kunt kijken wat voor jou het beste werkt.

Maar hóe bereik je jouw potentiële klanten dan? Dat kan op een heleboel manieren. Een van die manieren is via social media advertising, bijvoorbeeld Facebook Ads. 

Target je market met Facebook Ads

Facebook Advertising biedt de mogelijkheid zowel je Nederlandse doelgroep als je internationale cliënten in één keer te bereiken. Maak één campagne aan in het Nederlands, en vertaal hem met een paar drukken op de knop. Zo ben je minder tijd kwijt aan vertaling, maar geniet je toch van de voordelen van meertalige communicatie. Facebook optimaliseert je budget overigens automatisch, zodat er op het juiste moment de juiste advertenties in de correcte taal worden weergegeven. Welke advertentievariant jouw potentiële klant op zijn tijdlijn ziet, is afhankelijk van welke profieltaal hij of zij heeft ingesteld. 

Als je in iemands moedertaal gaat communiceren, moet je wel dezelfde taal voor het hele aankoopproces te gebruiken. Stel je eens voor: je hebt via jouw Facebook-advertentie de interesse gewekt van de ideale Franse klant, maar vervolgens ontdekt hij dat het contactformulier in het Nederlands is en knapt hij daarop af. Kans gemist! Ook is het belangrijk regelmatig meertalige berichten posten. Stel: een Spaanse potentiële klant ziet jouw Facebookadvertentie ziet en besluit om je te volgen. Naderhand ziet hij geen enkel Spaanstalig bericht op zijn tijdlijn voorbij komen, en ontvolgt hij je. Dat is jammer..

Het is zonde om de buitenlandse markten te laten liggen, vooral omdat er opkomende markten met veel potentie tussen zitten. Om jouw internationale cliënten online te bereiken en te beïnvloeden zijn er nog tal van andere (social media-)strategieën die je kunt toepassen. Wil je hier meer over weten?

Bel of mail dan met een van onze specialisten!

 

Marieke van Wel

Meer weten?
Bel of mail Marieke van Wel

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet