Je kan het bijna niet gemist hebben. De Amerikaanse traditie Black Friday is ook al enige jaren in Nederland een fenomeen. Een aantal dagen scherpe aanbiedingen met afgelopen vrijdag als hoogtepunt. Als klap op de vuurpijl zetten webshops alle zeilen bij om de Black Friday gekte af te sluiten met Cyber Monday.

Maar hoe gaat het er achter de schermen nou eigenlijk aan toe? We geven je een kijkje hoe het er bij Digital Layers rond Black Friday aan toe ging. 

Black Friday is van origine de dag na Thanksgiving. Een dag waarin het seizoen van de kerstaankopen officieus wordt ingeluid. Je kent de filmpjes vast wel van de overvolle Walmarts en massa’s huismoeders die elkaar in de haren vliegen voor de laatste blender. Die extreme gekte is er (gelukkig) niet in Nederland. Maar bedrijven maken wel graag gebruik van de Black Friday deals. 

Niet alleen e-commerce bedrijven haken in op de koopjesgekte. Ook de horeca, wellness en musea slaan er hun slag uit. En logisch, de cijfers liegen er niet om. Maar hier gaat wel de nodige voorbereiding aan vooraf. We bedenken samen met onze klanten wat de beste aanpak is: welke producten, welke kortingen en via welke kanalen gaan we het communiceren. Dat is namelijk voor elk bedrijf weer verschillend. 

Wist je dat…

  • het conversiepercentage op Black Friday elk jaar bijna verdubbeld ten opzichte van andere dagen.
  • er op Black Friday en Cyber Monday in 2018 een groei van bijna 40% was op het aantal iDeal betalingen ten opzichte van 2017? De week van Black Friday leverde dit jaar zelfs weer een groei van 36% op. 
  • er wetten zijn die het sjoemelen met Black Friday kortingen gelukkig steeds moeilijker maken?

Maar we hebben je een kijkje achter de schermen beloofd, dus we gaan even een rondje langs de collega’s om te vragen hoe zij zich hebben voorbereid op Black Friday:

Max Kerkhoffs - Grafisch designer:
Omdat Black Friday een grote sale chaos is, is het voor ons een extra uitdaging om onze klanten op te laten vallen met mooie en leadgenererende ontwerpen. Vanaf begin november gaan we daarom al aan de slag met het ontwerpen van nieuwe advertenties, social media visuals en signing. 

Niek Stortelder - Online marketeer:
Niet alleen voor mijn e-commerce klanten ben ik druk bezig. Ook voor bedrijven buiten de retailbranche wordt Black Friday steeds vaker gebruikt. En met succes. Voor al onze klanten met Black Friday acties, zagen we minimaal een verdubbeling van hun omzet voor Black Friday.

Jelle Streefkerk - Developer:
Tijdens de drukke dagen rond Black Friday en Cyber Monday houden we onze servers extra in de gaten. We merken dat er heel veel meer verkeer en transacties plaatsvinden op onze websites. Om op dit soort dagen voor te bereiden, doen we geregeld stress tests. We testen daarmee de piekprestaties van onze servers. Zo zorgen we ervoor dat alles ook op de drukste momenten op rolletjes loopt!

Dorien Duijsings - Online marketing specialist:
In oktober hebben we vaak al contact met klanten om samen na te denken over wat er vorig jaar is gebeurd en hoe we daar komend jaar het beste op kunnen inspelen. In november haken we onze account managers bij Google aan om te brainstormen hoe we de laatste trends kunnen implementeren. In de week van Black Friday is het alle hens aan dek! Hoewel we de campagnes altijd al van te voren klaarzetten, zijn we deze week vol bezig met het optimaliseren van de actiecampagnes. Zelfs het weekend tussen Black Friday en Cyber Monday houden we de campagnes in de gaten. 

Het duurt nog even maar wil jij volgend jaar ook goed voorbereid zijn voor Black Friday? Stuur ons een berichtje!

 

Rianne Durenkamp

Meer weten?
Bel of mail Rianne Durenkamp

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet