De digitale wereld kent geen openingstijden, of toch wel?

Vergeleken met vorig jaar hebben we in 2019 nog meer tijd online besteed én kochten we nog meer producten met onze smartphones. De digitale wereld groeit alsmaar harder. We spreken tegenwoordig niet eens meer van dagelijks gebruik - in plaats daarvan kijken we naar hoeveel uren of zelfs minuten van de dag we online doorbrengen. 

Wanneer we letterlijk uren online doorbrengen, zouden we de ‘normale wereld’ bijna vergeten. Gaan we shoppen, dan kennen we geen openingstijden. Online shop je dag en nacht! En voor een spelletje spelen met vrienden hoef je niet eens in dezelfde ruimte te zijn. Sterker nog, we maken zelfs vrienden aan de andere kant van de wereld. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Om ons te helpen bij dagelijkse zaken, hebben we tal van apps op onze telefoon staan. Die downloaden we zonder nadenken uit de App Store - in het geval van een iPhone, natuurlijk.
Maar wist je dat elke app die je kunt downloaden, eerst wordt gecontroleerd? Dagelijks krijgt Apple ontelbaar veel nieuwe apps aangeboden door ontwikkelaars. Daarvoor schreef Apple een review proces zodat niet iedereen zomaar apps in de App Store kan gooien. Een nieuwe app moet uiteraard aan een aantal technische vereisten voldoen. De meeste ontwikkelaars kennen deze inmiddels maar al te goed! Maar om de kans op goedkeuring door de App Store te vergroten, moet je als ontwikkelaar met nog veel meer dingen rekening houden. Denk aan een duidelijke en unieke naam, een herkenbaar app-icoontje en voldoende functionaliteiten. 

Daar zit dus een heleboel werk achter voor de medewerkers van Apple. Want ook bij één van de grootste spelers op de markt - Apple - gaat niet alles automatisch. Achter de digitale wereld zoals wij die kennen schuilen namelijk bijzondere wezens: mensen! Mensen die rond de kerst genieten van een welverdiende kerstvakantie. Vandaar dat Apple de deuren van App Store Connect van 23 tot 27 december sluit voor ontwikkelaars. Wat blijkt: we hadden het mis… de digitale wereld kent echt wel openingstijden! 

Dus, ben jij van plan om nog voor het einde van het jaar een nieuwe app te lanceren? Dan zul je heel veel vaart erachter moeten zetten. 

We noemden net al even dat een nieuwe app aan een aantal vereisten moet voldoen om de kans te vergroten dat jouw app wordt goedgekeurd door het Apple review team. Benieuwd hoe jij je app in de App store krijgt? We hebben een aantal handige tips en tricks voor het goedkeuren van je app op een rijtje gezet. 

1. Wees uniek! Dat klinkt misschien een beetje overbodig, maar als jouw app te veel lijkt op een standaard app van Apple, dan zal deze niet zomaar worden goedgekeurd. Apple wil natuurlijk niet het risico lopen dat men jouw app boven die van henzelf verkiest.

2. Zorg voor een passende leeftijdsaanduiding. Hier hecht het review team van Apple veel waarde aan, mede omdat de juiste leeftijdsaanduiding ervoor zorgt dat jouw app eenvoudiger is in te delen in een passende categorie.

3. Denk aan de privacywetgeving. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar e-mailadressen van andere gebruikers van de app delen. Daar zitten heel wat regeltjes achter verscholen, maar neem je deze niet in acht, dan zal Apple je app niet goedkeuren.

4. Zorg voor een korte naam. Het woord ‘gratis’ of ‘free’ mag hier niet in voorkomen, en ook speciale tekens worden niet geaccepteerd. Kort, duidelijk en uniek dus. Want ook een te lange naam komt niet zomaar langs het Apple review team.

5. Zorg voor een passend app-icoontje. Binnen dit icoontje mag geen afbeelding van een iPhone of iets soortgelijks worden gebruikt. Ook hiervoor geldt: wees uniek. Kortom, zorg voor iets nieuws! Er zijn heel veel regels, maar de belangrijkste is dat je app uniek is in functioneren en look&feel.

 

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van apps? Stuur ons dan een berichtje. Tussen Kerst en Oud en Nieuw genieten een aantal van ons van een welverdiende vakantie, maar we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Anne Derks

Meer weten?
Bel of mail Anne Derks

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet