Zoals zoveel in het leven is ook webdesign onderhevig aan trends. Om een kijkje te geven in de huidige en toekomstige trends van webdesign, lichten we er een aantal uit in een korte serie blogs. Om te beginnen: Prototypes. 


Wat zijn prototypes en waar worden ze voor gebruikt? Over het algemeen wordt de term prototype gebruikt wanneer we het hebben over een vroeg model van een product. Dit model wordt veelal gebruikt om verschillende aspecten van een product te testen. Zo’n product kan bijvoorbeeld een telefoon zijn, of een auto. Ook binnen webdesign wordt prototyping vooral gebruikt om te testen. We maken hierbij onderscheid tussen twee verschillende vormen van prototypes: High Fidelity Prototypes en Low Fidelity Prototypes. Vooral de eerste variant komt sinds het laatste jaar erg veel voor. Hieronder een korte uitleg over de beide varianten en waarom wij deze regelmatig gebruiken in onze design processen.


 

Low Fidelity Prototypes

Low Fidelity Prototypes zijn concepten die simpel en zonder al te veel technologie zijn uitgewerkt. Je zou hierbij kunnen denken aan wireframes voor een website of app die alleen nog maar op papier zijn geschetst. Op deze manier wordt vaak de indeling van een website bepaald zonder dat hierbij al foto’s, kleuren, en lettertypes aan te pas komen. Het doel van een Low Fidelity Prototype is om ideeën snel in iets tastbaars om te zetten zodat hier in een vroeg stadium al feedback over verzameld kan worden. 

Voordelen van Low Fidelity Prototypes

  • De focus ligt op het concept; doordat je niet afgeleid raakt door kleuren, klikbaarheid en interactie kan je efficiënter je ideeën voor de basis van een website of app op papier zetten. 
  • Toegankelijk voor iedereen; iedereen kan schetsen. Hierdoor kunnen we samen met klanten sparren over wat waar moet komen en kunnen ze zelfs mee tekenen. 
  • Feedback kan realtime toegepast worden.

High Fidelity Prototypes

High Fidelity Prototypes is waar het pas echt interessant wordt. Sinds enkele jaren maken programma’s als Sketch en Adobe XD het mogelijk om naast platte designs ook volledig interactieve prototypes aan klanten te leveren. Een High Fidelity Prototype is de laatste stap vóór het realiseren en dus programmeren van een website of app. Dit is een klikbaar en interactief design dat tot in groot detail kan laten zien welke knoppen waar naartoe leiden en hoe een website of app beweegt en werkt. 

Voordelen van High Fidelity Prototypes

  • High Fidelity Prototypes voelen bekend aan; doordat een High Fidelity Prototype veel op het eindproduct lijkt, zal de gebruiker dit sneller ervaren als ‘the real deal’.  
  • Het ‘leeft’ meer; In vergelijking met een plat design, geeft een High Fidelity Prototype een nog veel beter beeld van wat het gaat worden. 
  • Je kan specifieker elementen testen; je kan in in veel meer detail ingaan op een klein aspect van het design.
  • Het is beter presenteerbaar naar belanghebbenden. 

Benieuwd wat we voor jou kunnen designen en hoe prototypes daarbij helpen? Neem contact op met één van onze specialisten. 

Anne Toonen

Meer weten?
Bel of mail Anne Toonen

let's work together

Stuur ons een mailtje

info@digitallayers.nl

Of als je liever belt

024 - 20 22 673

Ben je een echte doorpakker?

let's meet